Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Μια ξεχασμένη αναγκαστική απαλλοτρίωση απο την Χούντα

Το 1971, μετά από αίτηση της εταιρείας Α.Ε. Επιχειρήσεων (όπως
ονομαζόταν η εταιρεία Σκαλιστήρη τότε) η χουντική τότε Κυβέρνηση  παρά
τις έντονες αντιρρήσεις των αγροτών έκανε αναγκαστική απαλλοτρίωση
συνεταιριστικής εκτάσεως  εμβαδού 136,7 στρεμμάτων υπέρ της Α.Ε.
Επιχειρήσεων για την κατασκευή αποβάθρας φόρτωσης «επ'ωφελεία της
Εθνικής Οίκονομίας»! (ΥΑ 3797/477/14, ΦΕΚ Δ΄  20 25/1/1971).  Η έκταση
καλύπτει τον λόφο πάνω από το σημερινό λιμάνι Μαντουδίου (δες ακριβή
προσδιορισμό θέσης παρακάτω). Όπως είναι και σήμερα εμφανές ένα πολύ
μικρό κομμάτι της έκτασης χρησιμοποιήθηκε για την δημιουργία
αποβάθρας, οδού προσπέλασης και πλατειών εναπόθεσης στείρων που ηταν
οι κύριοι λόγοι για την απόφαση αναγκαστικής απαλλοτρίωσης.

Το αντίτιμο  της απαλλοτρίωσης ήταν το εξευτελιστικό, και για τις τότε
τιμές, ποσό των 500 δρχ. ανά στρέμμα.   Μια τιμαριθμική αναπροσαρμογή
του ποσού χρησιμοποιώντας τους επίσημους τιμαριθμικούς δείκτες της
Στατιστικής Υπηρεσίας  (ΕΣΥΕ) δείχνει ότι το αντίτιμο αντιστοιχεί στο
σημερινό ποσό των 98 ευρώ ανά στρέμμα (ή 13.350 Ευρώ για όλη την
έκταση).

Η εν λόγω έκταση αυτή μεταβιβάστηκε στη ΒΙΟΜΑΓΝ το 1996 με το νόμο
2388/1996  (ΦΕΚ Α 50/14.3.96) και αποτελεσε αιτία για την καθυστέρηση
και αλλαγή των σχεδίων κατασκευής του λιμένα Μαντουδίου.  Το 2007 η
έκταση πέρασε στα χέρια της νέας ΒΙΟΜΑΓΝ Α.Ε. και ίσως παίξει
καταλυτικό ρόλο στη προαναγγελθείσα πιθανή κατασκευή τερματικού
σταθμού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου .

Η σκάλα φόρτωσης

Ένα χρόνο πρίν την απαλλοτρίωση, το 1970, είχε χορηγηθεί στην εταιρεία
"άδεια χρήσεως αιγιαλού και παραλίας προς κατασκεύην σκάλας φορτώσεως
επι πλοίων" (ΥΑ 92504/19251/6290/21.10.1970). Είναι η άδεια χρήσης του
αιγιαλού και λειτουργίας της σκάλας φορτώσης μεταβιβάστηκε στην
ΒΙΟΜΑΓΝ το 1996, οχι η κυριότητα  (αρθρο 11.1, σελ.911, ν.2388/96).
Δηλαδή, μιλάμε για  δικαίωμα χρήσεως  και  όχι κυριότητα  επί της
συγκεκριμένης έκτασης της σκάλας που βρίσκεται στον αιγιαλό του
Κυμασίου.   Το αρθ.15 του   2971/2001 απαγορεύει την παραχώρηση της
αποκλειστικής χρήσης του αιγιαλού και της παραλίας και  διασφαλίζει
την ελεύθερη και απρόσκοπτη πρόσβαση των πολιτών. Η πρόσβαση στη
συγκεκριμένη  περιοχή πρόσφατα έχει περιοριστεί.

Γενικά η έκταση του αιγιαλού είναι από τον νόμο κοινόχρηστη και
ιδιοκτησία του δημοσίου.  Οι αρχές  δεδομένου ότι οι εγκαταστάσεις
φόρτωσης έχουν περάσει σε αχρηστία  και δεν υπάρχει μεταλλευτική
δραστηριότητα,  που ήταν και είναι  ο λόγος παραχώρησης  άδειας χρήσης
του αιγιαλού,  θα πρέπει  να εφαρμόσουν το άρθρο 11 του ν. 2971/2001
και να  επαναθεωρήσουν την  διατήρηση τους καθώς και την χρήση του
χώρου και των εγκαταστάσεων.

Το Σύνταγμα μας, προστατεύει την ατομική ιδιοκτησία και η υπάρχουσα
νομολογία δίνει την δυνατότητα ανάκλησης της απαλλοτρίωσης και
επιστροφή της απαλλοτριωμένης περιουσίας στους αρχικούς ιδιοκτήτες.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση θα πρέπει να ελεγχτεί ακόμη και τώρα η
συνταγματικότητα αυτής της  αναγκαστικής απαλλοτρίωσης  και το κατά
πόσο προωθεί τη γενικότερη ωφέλεια του κοινωνικού συνόλου  ή απλώς
διευρύνει την ατομική περιουσία ιδιώτη.

Σχετικά

Νόμος 2971/2001  (ΦΕΚ Α' 285/19.12.2001) «Αιγιαλός, παραλία και άλλες διατάξεις»

http://nomothesia.ependyseis.gr/eu-law/getFile/%CE%9D+2971+2001.pdf?bodyId=4174

Προαναγγελία ενδεχόμενης χρήσης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου

http://voriaevia.blogspot.com/2009/04/blog-post_30.html

Τιμαριθμικοί δείκτες της Στατιστικής Υπηρεσίας  (ΕΣΥΕ)

http://www.statistics.gr/portal/pls/portal/docs/1/191959.XLS

Κύρωση της σύμβασης πώλησης εγκαταστάσεων στην ΒΙΟΜΑΓΝ ν.2388/96  (ΦΕΚ
Α 50 14/3/1996)

http://www.scribd.com/doc/17043575/nomos238896b

Σύλλογος Περιβάλλον και Πολιτισμός του Δήμου Κηρέως Kireas.org


--
Για την Βόρεια Εύβοια
http://voriaevia.blogspot.com/
Πάνος Βασιλόπουλος
Λίμνη Ευβοίας 34005

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η Εκδήλωση για την ΕΛΔΥΚ στο Σπαθάρι

  της Γιάννας Κορέλη -Μπουλουγούρη φωτο Γιάννη Δραπανιώτη Το Σάββατο   14 Σεπτεμβρίου 2019 έγινε με κάθε επισημότητα   η καθιερωμένη τελετή απόδοσης τιμών στους πεσόντες αξιωματικούς και οπλίτες της Ελληνικής Δύναμης Κύπρου κατά την Τουρκική εισβολή τον Ιούλιο και Αύγουστο του 1974. Τη φετινή εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους οι εξής: Ο πρέσβης   της Κυπριακής   Δημοκρατίας κ. Κενεβέζος Κυριάκος   Ο εκπρόσωπος της   Σχολής Πεζικού Χαλκίδας συνταγματάρχης κ.   Πράγιας Αντώνιος, επικεφαλής στρατιωτικής αντιπροσωπείας.    Ο εκπρόσωπος της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας περιφερειακός σύμβουλος κ. Τοουλιάς Ανδρέας,     Ο   διοικητής του Αστυνομικού τμήματος Μαντουδίου     Αστυνόμος Β’ κ. Ντούλμας Δημήτριας   Ο προϊστάμενος του Λιμενικού Σταθμού Μαντουδίου   Υποπλοίαρχος Λιμενικού κ . Ζυγογιάννης Κωνσταντίνος    Ο προϊστάμενος του Πυροσβεστικού Κλιμακίου Μαντουδίου,   πυρονόμος   κ. Φίφας Αθανάσιος     Ο Δήμαρχος   Μαντουδίου-Λίμνης-Αγ. Άννας κ. Τσαπουρν

Μετασχηματιστές που κάνουν... ΜΠΑΜ!

Η ΔΕΗ χρησιμοποιεί στο δίκτυο της μετασχηματιστές διανομής με πλήρωση ελαίων (λαδιού), γιατί το λάδι έχει διηλεκτρικές και ψυκτικές ιδιότητες. Όταν προκληθεί εσωτερικό βραχυκύκλωμα το λάδι διασπάται σε εύφλεκτα αέρια (μεθάνιο, κτλ) και τότε δημιουργείται υπερπίεση η οποία οδηγεί σε διάρρηξη του δοχείου του μετασχηματιστή, σε ανάφλεξη των αερίων (λόγω της υψηλής θερμοκρασίας στο σημείο του βραχυκυκλώματος και της επαφής του με το οξυγόνο του αέρα) και στη συνέχεια σε έκρηξη. Το σημείο ανάφλεξης του λαδιού είναι 140 βαθμοί Κελσίου. Το λάδι δεσμεύει το νερό, για το λόγο αυτό απαιτείται θέρμανση με παράλληλη δημιουργία κενού και φυγοκέντριση του με μηχανή καθαρισμού για την αφύγρανση του. Κατά τη διαδικασία μείωσης του φορτίου ενός μετασχηματιστή, δηλαδή της συστολής του υγρού πλήρωσης, δημιουργείται συμπύκνωση υδρατμών στο δοχείο διαστολής, τους οποίους φέρνει ο αέρας που εισέρχεται σ'  αυτό μέσω του αφυγραντήρα στους μετασχηματιστές ισχύος ή του αναπνευστικού πώματο

ο δρόμος της απώλειας

του ΠΒ   στις Ροβιές οι ταμπέλες κλείνουν ένα ανοιχτό δρόμο... Φαντάσου να βιάζεσαι να προφτάσεις το φέρρυ στον Αγιόκαμπο ξεκινώντας από τη Λίμνη.Μόλις φτάσεις στη στροφή για Βουτά Ιστιαία, βλέπεις και τρελαίνεσαι, τα τόξα να σου δείχνουν υποχρεωτικά πορεία για Αιδηψό μέσω Ιστιαίας. Να γκαζώνεις στο δρόμο προς Βουτά για να κερδίσεις τον παραπάνω χρόνο που χρειάζεσαι,