(Περί Μακροφτελιάς συνέχεια και ελπίζω να μην υπάρχει άλλη)
Του Αθηναγόρα Δαλαμάγκα
Εκπαιδευτικού
Πριν απαντήσω, με όσα θα ακολουθήσουν παρακάτω, στον αξιότιμο κ. Γ. ΚΑΡΑΒΑ πρέπει να δηλώσω στους φίλους πολίτες της Ιστιαίας πως δεν περίμενα ποτέ η αναφορά ενός τουρίστα που αγαπά το νησί τους και την ιστορία του, θα προκαλούσε αυτές τις αντιδράσεις. Επίσης ήταν ανέλπιστο για μένα και άξιο δικού σας προβληματισμού, οι αντιδράσεις που προκλήθηκαν να κρούουν τη δική μου πόρτα (με το άρθρο - ανοικτή επιστολή του κ. Γ. ΚΑΡΑΒΑ) και όχι των εμπλεκομένων. Από εδώ και πέρα, επιτρέψτε μου αγαπητέ συνάδελφε κύριε Καραβά θα απαντήσω σε κάθε σκέλος του άρθρου σας ("ΒΕ" 10/2010) και θα φωτίσω με το δικό μου τρόπο το σκοτάδι
που σας οδήγησε στη συγγραφή και δημοσίευση του εν λόγου άρθρου - ανοικτής επιστολής. Αρχικά λοιπόν θα αναφερθώ στα πρόσωπα που επιδιώκετε να προστατέψετε από την "λασπο-λογία μου" και θα αναφερθώ (σε αντίθεση με σας) ιεραρχικά. Ο Άγιος Χαλκίδας κ. Χρυσόστομος (και μη σας ξενίζει το Χαλκίδας αλλά η απουσία εισαγωγικών από τη λέξη άγιος να σας αναπαύει), κ. Γ. ΚΑΡΑΒΑ, ορθοτομείτο λόγο της αλήθειας, ποιμένει και διοικεί πατρικά και ανήκει στη συνομοταξία των ιεραρχών που αγωνίζονται και αγωνιούν για την σωτηρία του λαού. Έτσι "στον ήλιο λάσπη δεν κολλάει". Πιστεύω όμως πως για ο θέμα της Μακρο-φτελιάς, και για κάθε εντός της μητροπολιτικής του περιφέρειας που αναφέρεται σε ιστορικά κείμενα η βιβλιογραφία, ώφειλε να είναι ενήμερος γνώστης και η συμβουλευτική - ενημερωτική επιστολογραφία από υφιστάμενους να κατέχει μικρότερη σημασία για την εξαγωγή αποφάσεων όπως αυτή περί Μακροφτελιάς.
Αφ' ετέρου ο Αρχιερατικός επίτροπος παραμένει μια αστείρευτη πνευματική παρακαταθήκη για την περιοχή ακόμη και μετά από πενήντα χρόνια παρουσίας. Μάλιστα κατέχω και μελετώ όλα του τα συγγράμματα. Παρ' όλα αυτά κ. Γ. ΚΑΡΑΒΑ δεν θυμάμαι να ανέφερα ονομαστικά στο προηγούμενο άρθρο μου τον Αρχιερατικό Επίτροπο. Ως σκοπό εκεί (στο άρθρο του Σεπτέμβρη) είγα να καταδείξω θεωρητικά όσους αρμόδιους ασχολήθηκαν με το ζήτημα του εξωκκλησίου της Μακροφτελιάς, χωρίς να λάβουν σοβαρά υπόψιν τους τις ιστορικές αναφορές σ' αυτό. Βέβαια αν ο αρχιερατικός σας νομίζει πως ανήκει σε αυτή την ομάδα αρμοδίων, λόγω της πνευματικής του θέσης, δεν θα έπρεπε, πιστεύω, να προσβληθεί αλλά να έλθει εις εαυτόν και να προβληματιστεί για τα τυχόν αβλεπτήματά του επί του ζητήματος. Αν τώρα οι ανάρμοστες φράσεις μου προκαλούν αγανάκτηση σ' εσάς και στους ρασοφόρους κελευστές σας, θα τις ερμηνεύσω παρακάτω λέξη - λέξη για να θεραπεύσω τη δυσφορία σας. "Παράνοια και αυθαιρεσία". Ας ερμηνεύσουμε τις λέξεις με γεγονότα που έλαβαν χώρα. Παράνοια δεν είναι οι ισχυρισμοί του αρχιερατικού επιτρόπου πως το εξωκκλήσι της Μακρροφτελιάς εξυπηρέτησαν μόνο τα δυο τελευταία χρόνια, το προσωπικό της ενορίας Κοιμήσεως ; γιατί αν ίσχυε αυτό διαψεύδεται ο μακαριστός Γέροντας της Μεσσηνίας Χρυσόστομος και το από το 1951 άρθρο του επί του θέματος.
Ποιος τελικά λέει ψέματα ; Επίσης η απόφαση του Μητροπολίτη προσαρτά την Μακροφτελιά στην πλησιέστερη ενορία δηλαδή αυτή της Ευαγγελίστριας. Είναι όμως έτσι; Οι υπεύθυνοι κ. Γ. ΚΑΡΑΒΑ γνωρίζουν πως πλησιέστερη ενορία είναι αυτή του Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου του Τσιφλικιού. Αυτό επιεικώς χαρακτηρίζεται παράνοια. Συν τοις άλλοις αυθαίρετα κινήθηκαν και οι της Ευαγγελίστριας που γνώριζαν όλα τα παραπάνω μα όταν πήραν την απόφαση στα χέρια τους δεν επισήμαναν καμία διευκρίνιση γύρω από το ιστορικό και χωρικό καθεστώς και "υπάκουσαν" στις άνωθεν διαταγές και στις οκτώ Σεπτέμβρη, που πήγα να προσκυνήσω στη Μκροφτελιά, είχαν καλέσει και παπάδες από τα γύρω χωριά, λες και εόρταζαν τα νικητήρια επί τη αναλήψει των νέων τους καθηκόντων. Πως αλήθεια θα τα χαρακτηρίζατε όλα αυτά εσείς αγαπητέ συνάδελφε ; Όσο για τη φράση "διεξαχθείσα αλληλογραφία" είναι δανεικό χωρίο από κείμενο της διεξαχθείσας αλληλογραφίας. Ρωτήστε όμως να μάθετε! !αν πάλι η απόκρυψη στοιχείων, η αποσιώπηση γεγονότων, ο παραγκωνισμός της παράδοσης, η άγνοια της ιστορίας και η καταστρατήγηση της ενοριακής χωροταξίας δεν φέρνουν στο μυαλό σας το Βατοπαίδιο τότε συνεχίστε να αναπαύεστε στις δάφνες των καλών σας λογισμών.
Κάπου πάλι λέτε πως αντιφάσκω. Σας παρακαλώ ξαναδιαβάστε το άρθρο μου και θα καταλάβετε πως αναφέρομαι στο νόμο και τον κανονισμό με τους οποίους ο ίδιος ο Μητροπολίτης στηρίζει την απόφαση του και όχι εγώ. Εν τω μεταξύ κάνετε λόγο για την καθαριότητα και τον στολισμό του ναού και του περιβάλλοντα χώρου τα οποία ο ίδιος διαπίστωσα γιατί, όπως είπα, ήμουν και φέτος εκεί, θυμήθηκα τότε τους πύρινους λόγους του Ιησού, προς τους Γραμματείς και τους Φαρισαίους "Καθαρίζετε το έξωθεν του ποτηριού και της πα-ροψίδος, έσωθεν δε γέμουσιν εξ αρπαγής και αδικίας" (Ματ23,25).
Αν λοιπόν όλα τα παραπάνω κ. Γ. Καραβά δεν σας κάλυψαν και με θεωρείται ακόμη ασεβή απέναντι στους πνευματικούς σας ταγούς και ποδηγέτες φοβάμαι πως βρίσκεστε σε σύγχηση ώστε να ταυτίζετε την αγωνιώδη κατάδειξη της ιστορικής αλήθειας, με την ασέβεια. Εν πάσει περιπτώσει αγαπητέ συνάδελφε ζούμε στα χρόνια της αμφισβήτησης, όπως κηρύττουν κάποιοι ιεροκήρυκες. Παρόλα αυτά δεν δίστασαν κάποιοι να αμφισβητήσουν την ιδιότητα μου ως εκπαιδευτικού (αν σας λέει κάτι αυτό κ. συνάδελφε) ακόμη και την ίδια μου την ταυτότητα. Εσείς ο ίδιος διαδίδετε πως γράφω ότι μου λένε.
Μάθετε λοιπόν πως "μεταξύ ημών και υμών χάσμα μέγα εστήρικται" (Λουκ. 16,26). Διότι εγώ όποτε αρθρογραφώ στην "Βόρεια Εύβοια" το κάνω αυτεπάγγελτα και στην προκειμένη περίπτωση της Μακροφτελιάς γράφω για να τιμήσω τη μνήμη του μακαριστού γέροντα μου μητροπολίτου Μεσσηνίας κ. Χρυσόστομου και την ιστορική ακρίβεια που αυτός κληρονόμησε, κατέγραψε και σας άφησε. Εσάς κ. Γ. ΚΑΡΑΒΑ τι σας ώθησε να μπείτε στον κόπο να μου απαντήσετε και τι περιμένετε να προκύψει από την σειρά των λαθών που άλλοι διέπραξαν και εσείς υπερασπίζεστε; Προσωπικά εγώ είμαι απαισιόδοξος και θα εκπλαγώ ευχάριστα αν οι υπεύθυνοι επιστρατεύσουν τον ανδρισμό, την αποφασιστικότητα και την σοβαρότητα τους και πουν (όπως αρμόζει σε επιφανείς άνδρες) mea culpa.