Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Στρατηγικό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Δήμου Χαλκιδέων : Πραγματικό Πρόγραμμα Δράσης ή Έκθεση Ιδεών ;


Του Κώστα Χαϊνά
Σύμφωνα με το νόμο 3852/2010 οι Δήμοι είναι υποχρεωμένοι στην αρχή της θητείας τους να συντάσσουν Στρατηγικά Επιχειρησιακά Προγράμματα. Ο νομοθέτης θέτει ένα τέτοιο θέμα ώστε να μπορέσει η αυτοδιοίκηση κάθε επιπέδου να διαμορφώσει ένα στρατηγικό πλαίσιο δράσης, το οποίο θα εξειδικεύεται κάθε χρόνο μέσα από τα Τεχνικά και Αναπτυξιακά Προγράμματα και τους Προϋπολογισμούς με συγκεκριμένες δράσεις. Όπως γίνεται κατανοητό, ένα τέτοιο μεγάλο έργο δεν μπορεί να είναι υπόθεση μιας συνεδρίασης ενός δημοτικού συμβουλίου, χωρίς να θέλουμε να υποτιμήσουμε την ιδιαίτερη συμμετοχή του κάθε δημοτικού συμβουλίου, η οποία πρέπει να είναι ουσιαστική. Σε ένα τέτοιο έργο πρέπει να έχουν λόγο, τα στελέχη των δήμων, οι δημοτικές και τοπικές κοινότητες, οι τοπικές κοινωνίες, οι επιστημονικοί και κοινωνικοί φορείς, και γιατί όχι οι απλοί πολίτες.


Τι έγινε ακριβώς φέτος στο Δήμο Χαλκιδέων ; Με δεδομένο ότι τα χρονικά περιθώρια ήταν πραγματικά ασφυκτικά, φοβόμαστε ότι τελικά μια κορυφαία διαδικασία κατάρτισης ενός πραγματικού προγράμματος δράσης, υποβαθμίστηκε σε μια τυπική διαδικασία διεκπεραίωσης μιας υποχρέωσης που θέτει ο νόμος και μέχρι εκεί. Ο Δήμος μας βέβαια με απ’ευθείας ανάθεση, έδωσε την κατάρτιση του Στρατηγικού Επιχειρησιακού Σχεδίου σε ιδιωτική εταιρία, η οποία σε χρόνο ρεκόρ παρέδωσε το Σχέδιο έτοιμο για συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο Χαλκίδας και ξεμπέρδεψε ! Ούτε σκοτούρες για προτεραιότητες, ούτε βασανιστικά διλήμματα για καταμερισμό δαπανών, ούτε συζητήσεις με τις Δημοτικές και Τοπικές Κοινότητες, ούτε διαβουλεύσεις… Τουλάχιστον η ανάθεση διασφάλισε κάποια καλογραμμένα κείμενα, με καλή αρχή, μέση και τέλος. Δεν θέλουμε να υποτιμήσουμε, ούτε να υποβαθμίσουμε όποιες προσπάθειες έγιναν, από όσα αυτοδιοικητικά στελέχη αφιέρωσαν κάποιο χρόνο για να συμβάλλουν στην όποια δουλειά έγινε. Γνωρίζουμε επίσης ότι ακόμη η αυτοδιοίκηση χωλαίνει σε πολλά επίπεδα, οργανωτικό, λειτουργικό και κυρίως οικονομικό, μέσα σε συνθήκες σκληρής λιτότητας και αλλεπάλληλων μνημονίων. Όμως το θέμα δεν ήταν θέμα χρονικών περιορισμών. Είναι κυρίως θέμα δημοκρατικών αρχών λειτουργίας των αυτοδιοικητικών θεσμών.



Όμως, με το σημείωμα αυτό θέλουμε απλά να θέσουμε κάποια θέματα κλειδιά, για μια δημοκρατική διαδικασία κατάρτισης ενός επιχειρησιακού σχεδίου, που κατά την γνώμη μας εξέλιπαν από την διαδικασία που ακολουθήθηκε στο Δήμο Χαλκιδέων, η οποία ανέδειξε ένα πραγματικό έλλειμμα δημοκρατίας.



α).Το πρώτο θέμα αφορά ποιος συντάσσει ένα τέτοιο Στρατηγικό Επιχειρησιακό Σχέδιο. Η κατάρτιση ενός τέτοιου σχεδίου δεν μπορεί να αποτελεί ανάθεση σε κάποια ιδιωτική εταιρία μελετών για να ξεμπερδεύουμε. Δεν αποκλείουμε την αξιοποίηση εξωτερικών συμβούλων, αλλά με συμβουλευτικό χαρακτήρα, και όχι για να μας καταρτίσουν το επιχειρησιακό πρόγραμμα.  Το θέμα αυτό πρέπει πρώτα απ’όλα να είναι υπόθεση όλου του Δημοτικού Συμβουλίου, των Συμβουλίων των Δημοτικών και Τοπικών Κοινοτήτων, των τοπικών κοινωνιών. Και όχι μόνο της πλειοψηφίας, αλλά όλων των συμβούλων ανεξάρτητα που ανήκουν. Και όχι να ξεμπερδεύουμε τυπικά σε μια συνεδρίαση. Αλλά σε πολλές συνεδριάσεις. Ίσως να πάρει και ένα δυναμικό χαρακτήρα, ώστε να μπορεί να αναπροσαρμόζεται ανάλογα με τις ανάγκες και τις εξελίξεις. Δεύτερον, τα στελέχη του κάθε οργανισμού κάθε επιπέδου, δεν μπορεί να απουσιάζουν από μια τέτοια κορυφαία διαδικασία. Τρίτον μια τέτοια διαδικασία δεν μπορεί να εξαντλείται σε μια συνεδρίαση της επιτροπής διαβούλευσης και να μιλάμε για συμμετοχή των πολιτών.

β).Το δεύτερο θέμα συνδέεται με το περιεχόμενο ενός τέτοιου Στρατηγικού Σχεδίου. Η λέξη μόνο Στρατηγικός, φανερώνει ότι το περιεχόμενο αυτό δεν αφορά μια απλή παράθεση κάποιων έργων. Κυρίως φανερώνει ότι θα πρέπει η κάθε δημοτική αρχή να προβληματιστεί και να θέσει τις προτεραιότητες της για ολόκληρη τη θητεία της, με βάση το όραμά της στη βάση του οποίου ψηφίστηκε από τους πολίτες. Ποιές είναι οι πραγματικές ανάγκες της κάθε τοπικής κοινωνίας ; Τι αναμένουν οι πολίτες από την εκλεγμένη δημοτική αρχή ; Ποιες είναι οι προτεραιότητες ; Τι οικονομικοί πόροι απαιτούνται ; Πως μπορούν να διασφαλιστούν και να διεκδικηθούν ; Ερωτήματα που χρειάζονται απαντήσεις, πειστικές και ρεαλιστικές. Θα αναφέρουμε δύο μόνο παραδείγματα τα οποία «απουσιάζουν» από το Στρατηγικό Επιχειρησιακό Σχέδιο της Χαλκίδας. Το πρόβλημα του νερού και το πρόβλημα της διαχείρισης των αστικών απορριμμάτων. Τα δύο αυτά προβλήματα δεν τα σημειώνουμε τυχαία. Εκτιμούμε ότι αποτελούν Στρατηγικής σημασίας θέματα για τις κοινωνίες μας, όσο και αν θέλουν κάποιοι να τα υποβαθμίσουν. Στην περιοχή της Χαλκίδας έχουμε δύο πηγές τοξικής ρύπανσης του υδροφόρου ορίζοντα. Το μέτωπο του Ασωπού και το μέτωπο της Μεσσαπίας. Τι απαντήσεις δίνει το Στρατηγικό Σχέδιο του Δήμου Χαλκιδέων που ψηφίστηκε πανηγυρικά ; Μάλλον τίποτα. Όμως το θέμα υδάτινοι πόροι και ποιότητα νερού, δεν αποτελεί κάποια μελλοντική απειλή, αλλά είναι μια κατάσταση που την βιώνουμε σήμερα. Και κάποιες μεσοβέζικες λύσεις που έχουν προκριθεί για τις περιοχές αυτές, γνωρίζουμε πολύ καλά όλοι ότι δεν αποτελούν λύση στο πρόβλημά μας. Το δεύτερο πρόβλημα που θέτουμε είναι η διαχείριση των αστικών απορριμμάτων. Στη Χαλκίδα ο ΧΥΤΑ - μάλλον για ένα είδος ελεγχόμενης χωματερής πρόκειται – έχει πλέον κορεστεί και οι αρμόδιοι περί άλλων τυρβάζουν. Ανακύκλωση στην πηγή δεν υπάρχει πουθενά, η συγκέντρωση συνεχίζει να γίνεται με το αποτυχημένο μοντέλο των μπλε κάδων, κομποστοποίηση δεν γίνεται σε κανένα επίπεδο, γενικά το θέμα έχει βαλτώσει κυριολεκτικά. Και στο τέλος όταν θα μας έχουν πνίξουν τα σκουπίδια μας, μάλλον θα μας πλασάρουν την καύση ως μοναδική λύση ! Το θέμα λοιπόν των αστικών απορριμμάτων αποτελεί ένα πρόβλημα Στρατηγικής σημασίας για την πόλη μας. Προσπάθησα να βρω κάποιες, μεσοπρόθεσμες συγκεκριμένες πολιτικές, στο Στρατηγικό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του Δήμου Χαλκιδέων αλλά μάταια. Δεν βρήκα κάτι, εκτός από γενικολογίες και αοριστολογίες.

3.Το τρίτο θέμα που θέλουμε να θέσουμε είναι οι όροι για την υλοποίηση ενός τέτοιου προγράμματος. Όσο καλό πρόγραμμα και αν είναι ένα τέτοιο σχέδιο, χωρίς την ολόπλευρη συμμετοχή της κοινωνίας δεν νομίζω ότι μπορούμε να πετύχουμε πολλά πράγματα. Για παράδειγμα, κανένα πρόγραμμα ολοκληρωμένης διαχείρισης των απορριμμάτων μας δεν μπορεί να έχει επιτυχία, χωρίς την ενεργή συμμετοχή των πολιτών και της κοινωνίας. Και εδώ χρειάζεται έμπνευση, παρότρυνση, ενημέρωση. Αξιοποίηση των κοινωνικών και επιστημονικών φορέων και κυρίως των εθελοντικών οργανώσεων των πολιτών.



Το Στρατηγικό Επιχειρησιακό Σχέδιο του Δήμου Χαλκιδέων, δεν μπορεί να είναι έκθεση ιδεών, αλλά πλαίσιο συγκεκριμένης δράσης για την προώθηση και επίλυση των προβλημάτων της κοινωνίας μαζί με την κοινωνία και για την κοινωνία.



Χαλκίδα 15-1-2012

Κώστας Χαϊνάς



--
Εάν δεν θέλετε να παίρνετε τα μηνύματά μας σας ζητάμε συγνώμη και σας παρακαλούμε να μας στείλετε μήνυμα διαγραφής από τη λίστα




--
Για την Βόρεια Εύβοια
http://voriaevia.blogspot.com/
Πάνος Βασιλόπουλος
Λίμνη Ευβοίας 34005

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η Εκδήλωση για την ΕΛΔΥΚ στο Σπαθάρι

  της Γιάννας Κορέλη -Μπουλουγούρη φωτο Γιάννη Δραπανιώτη Το Σάββατο   14 Σεπτεμβρίου 2019 έγινε με κάθε επισημότητα   η καθιερωμένη τελετή απόδοσης τιμών στους πεσόντες αξιωματικούς και οπλίτες της Ελληνικής Δύναμης Κύπρου κατά την Τουρκική εισβολή τον Ιούλιο και Αύγουστο του 1974. Τη φετινή εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους οι εξής: Ο πρέσβης   της Κυπριακής   Δημοκρατίας κ. Κενεβέζος Κυριάκος   Ο εκπρόσωπος της   Σχολής Πεζικού Χαλκίδας συνταγματάρχης κ.   Πράγιας Αντώνιος, επικεφαλής στρατιωτικής αντιπροσωπείας.    Ο εκπρόσωπος της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας περιφερειακός σύμβουλος κ. Τοουλιάς Ανδρέας,     Ο   διοικητής του Αστυνομικού τμήματος Μαντουδίου     Αστυνόμος Β’ κ. Ντούλμας Δημήτριας   Ο προϊστάμενος του Λιμενικού Σταθμού Μαντουδίου   Υποπλοίαρχος Λιμενικού κ . Ζυγογιάννης Κωνσταντίνος    Ο προϊστάμενος του Πυροσβεστικού Κλιμακίου Μαντουδίου,   πυρονόμος   κ. Φίφας Αθανάσιος     Ο Δήμαρχος   Μαντουδίου-Λίμνης-Αγ. Άννας κ. Τσαπουρν

Μετασχηματιστές που κάνουν... ΜΠΑΜ!

Η ΔΕΗ χρησιμοποιεί στο δίκτυο της μετασχηματιστές διανομής με πλήρωση ελαίων (λαδιού), γιατί το λάδι έχει διηλεκτρικές και ψυκτικές ιδιότητες. Όταν προκληθεί εσωτερικό βραχυκύκλωμα το λάδι διασπάται σε εύφλεκτα αέρια (μεθάνιο, κτλ) και τότε δημιουργείται υπερπίεση η οποία οδηγεί σε διάρρηξη του δοχείου του μετασχηματιστή, σε ανάφλεξη των αερίων (λόγω της υψηλής θερμοκρασίας στο σημείο του βραχυκυκλώματος και της επαφής του με το οξυγόνο του αέρα) και στη συνέχεια σε έκρηξη. Το σημείο ανάφλεξης του λαδιού είναι 140 βαθμοί Κελσίου. Το λάδι δεσμεύει το νερό, για το λόγο αυτό απαιτείται θέρμανση με παράλληλη δημιουργία κενού και φυγοκέντριση του με μηχανή καθαρισμού για την αφύγρανση του. Κατά τη διαδικασία μείωσης του φορτίου ενός μετασχηματιστή, δηλαδή της συστολής του υγρού πλήρωσης, δημιουργείται συμπύκνωση υδρατμών στο δοχείο διαστολής, τους οποίους φέρνει ο αέρας που εισέρχεται σ'  αυτό μέσω του αφυγραντήρα στους μετασχηματιστές ισχύος ή του αναπνευστικού πώματο

ο δρόμος της απώλειας

του ΠΒ   στις Ροβιές οι ταμπέλες κλείνουν ένα ανοιχτό δρόμο... Φαντάσου να βιάζεσαι να προφτάσεις το φέρρυ στον Αγιόκαμπο ξεκινώντας από τη Λίμνη.Μόλις φτάσεις στη στροφή για Βουτά Ιστιαία, βλέπεις και τρελαίνεσαι, τα τόξα να σου δείχνουν υποχρεωτικά πορεία για Αιδηψό μέσω Ιστιαίας. Να γκαζώνεις στο δρόμο προς Βουτά για να κερδίσεις τον παραπάνω χρόνο που χρειάζεσαι,