Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ο «Καποδίστριας 2» και η Βορειο-Κεντρική Εύβοια

του Δημήτρη Θεμ. Κλωτσοτύρα (dklotsotyras@yahoo.gr)

Ο «Καποδίστριας 2» βρίσκεται πια «προ των πυλών». Και όπως ήταν φυσικό, ο δημόσιος διάλογος επί του θέματος έχει ήδη αρχίσει1 και στον τόπο μας. Ευελπιστώ αυτό το άρθρο να συμβάλει στον εμπλουτισμό της σχετικής συζήτησης.

Η προτεινόμενη μεταρρύθμιση, και η όποια μεταρρύθμιση, προσδιορίζεται από δύο παραμέτρους: την «ουσία» και τον «τύπο». Για να έχει «ουσία», πρέπει να συνοδευτεί από μέτρα που αλλάζουν τις δομές της διοίκησης: εισαγωγή νέων τεχνολογιών, αυστηρά μέτρα για την προστασία του περιβάλλοντος, μεσο-μακροχρόνιο προγραμματισμό, αξιολόγηση προγραμμάτων και δημόσιων έργων πριν και μετά την υλοποίησή τους, αξιοκρατία στην επιλογή στελεχών, κλπ. Αυτά όμως είναι θέματα που μάλλον έχουν μπει στο περιθώριο και αυτό που κυρίως απασχολεί είναι ο «τύπος» της μεταρρύθμισης, δηλ. ποιοι δήμοι θα συνενωθούν, ποιος ο πληθυσμός τους, η γεωγραφική τους έκταση, κλπ. Σ’ αυτό το άρθρο θα αφεθώ να... παρασυρθώ από το γενικότερο κλίμα και θα ασχοληθώ κι εγώ με αυτά τα χαρακτηριστικά.

Οι συνενώσεις των δήμων, λοιπόν, προτείνεται να γίνουν με βάση γεωγραφικά, οικονομικά, πληθυσμιακά και κοινωνικο-πολιτισμικά κριτήρια2. Το ερώτημα είναι αν με βάση αυτά, οι δήμοι Ελυμνίων, Κηρέως και Νηλέως της Βορειο-Κεντρικής Εύβοιας (στο εξής Β-Κ.Ευβ.) έχουν τα «τυπικά προσόντα» που απαιτούνται για να διεκδικήσουν την αυτόνομη συνένωσή τους.

Ας τα δούμε ένα-ένα:

α. Γεωγραφικά χαρακτηριστικά: είναι φανερό από το γεωφυσικό χάρτη της περιοχής ότι οι ορεινοί όγκοι που υψώνουν το Καντήλι με τον Πυξαριά στο Νότο και το Τελέθριο με το Ξηρόν Όρος στο Βορρά, ορίζουν ανάμεσά τους έναν σαφώς διακριτό γεωγραφικό χώρο με ημιορεινές και πεδινές περιοχές. Αν και ο γεωγραφικός προσδιορισμός έχει χαρακτηριστεί «πονηρός»1, εντούτοις υπάρχει και πρέπει να ληφθεί υπόψιν. Για παράδειγμα, πώς ο κάμπος του Μαντουδίου συνδέεται με τον κάμπο της Ιστιαίας στο θέμα της εξεύρεσης/διαχείρισης του νερού; Και πώς θα καλύπτονται οι εργατοώρες και τα έξοδα των κατοίκων για τη μετάβαση στην Ιστιαία προκειμένου να διεκπεραιώνουν τις υποθέσεις τους;

β. Οικονομικά χαρακτηριστικά: οι τρεις δήμοι της Β-Κ.Ευβ.. μοιράζονται πολλά κοινά οικονομικά στοιχεία: απουσία μεγάλων ξενοδοχειακών μονάδων, γενικότερη υστέρηση σε τουριστικές υποδομές παρά την ύπαρξη αρκετών μικρών τουριστικών επιχειρήσεων, μεγάλο αριθμό αγροτών και μερικώς απασχολούμενων με τη γεωργία, μεγάλο αριθμό ανέργων και κατοίκων τους που έχουν γίνει εσωτερικοί οικονομικοί μετανάστες, πολλά μικρά και μεγάλα χωριά χωρίς να υπάρχει κάποια μεγάλη πόλη. Γεγονός είναι επίσης ότι οι κάτοικοι για τις αγορές τους κατευθύνονται κυρίως προς τη Χαλκίδα και όχι προς την Ιστιαία ή την Αιδηψό.

Ακόμα, η πραγματικότητα λέει πώς τόσο ο ντόπιος όσο και ο επισκέπτης θεωρεί τις παραλίες, τα θρησκευτικά προσκυνήματα και τα άλλα αξιοθέατα του Πηλίου, του Προκοπίου, του Μαντουδίου, της Λίμνης, των Ροβιών και της Αγίας Άννας ως ένα ενιαίο σύνολο προορισμών που μπορεί να τους εναλλάσσει ακόμα και εντός της ίδιας ημέρας.

γ. Πληθυσμιακά χαρακτηριστικά: σύμφωνα με τα στατιστικά δεδομένα3 ο πληθυσμός των τριών δήμων φτάνει τις 15.000. Δεν γνωρίζω αν αυτός ο αριθμός είναι αρκετός για τη συγκρότηση ανεξάρτητου δήμου, όμως σίγουρα δεν είναι ευκαταφρόνητος. Αν μάλιστα προσθέσουμε τον αριθμό των κατοίκων που διαμένουν σε εξοχικές κατοικίες τα σαββατοκύριακα ή το καλοκαίρι αλλά και το γεγονός ότι η ομορφιά της περιοχής δημιουργεί προσδοκίες αύξησης του πληθυσμού (όταν, με το καλό, βελτιωθούν οι υποδομές), τότε δεν βλέπω τα πληθυσμιακά μεγέθη ως ανασταλτικό παράγοντα.

δ. Κοινωνικο-πολιτισμικά χαρακτηριστικά: οι κοινωνικές εντάσεις που προκαλούσαν οι μεταλλευτικές επιχειρήσεις, τόσο με τις συνθήκες λειτουργίας τους όσο και με το κλείσιμό τους, αποτελούν ιδιαίτερο κοινωνικό και πολιτισμικό χαρακτηριστικό της περιοχής. Όλοι μας γνωρίζουμε κατοίκους που αυτοπροσδιορίζονται ως άνθρωποι και πολίτες μέσα από τη στάση τους και τις απόψεις τους πάνω σε ζητήματα λειτουργίας των επιχειρήσεων αυτών. Άσχετα με το αν συμφωνούμε ή όχι, δεν μπορούμε να παραγνωρίσουμε αυτόν τον δυνατό «κρίκο» που μας συνδέει όλους. Και μη θεωρήσει κανείς πως το ζήτημα των μεταλλείων ανήκει στο παρελθόν. Σκεφτείτε ότι το θέμα που απασχολεί έντονα την περιοχή σήμερα είναι η μελλοντική αξιοποίηση των εγκαταστάσεών τους. Τα μεταλλεία θα παραμείνουν προσδιοριστικό στοιχείο των κοινωνικών εντάσεων της Β-Κ.Ευβ. για πολλά χρόνια ακόμα.

Θα μπορούσα εδώ να αναφέρω επίσης τα κοινά στοιχεία που έρχονται μέσα από την αρχαία και τη σύγχρονη ιστορία αλλά δεν θα το κάνω για λόγους οικονομίας χώρου. Δεν μπορώ να κρύψω, πάντως, ότι βρίσκω πολύ ενδιαφέρουσα την ιδέα η αναφερόμενη στην Ιλιάδα του Ομήρου αρχαία Κήρινθος, να (ξανα)δώσει4 το όνομά της σε έναν δήμο του 21ου αιώνα. Δήμος Κηρινθίων... Ωραία δεν ακούγεται5;

Το συμπέρασμα που βγαίνει από τα παραπάνω είναι ότι οι τρεις δήμοι της Β-Κ.Ευβ. φαίνεται να διαθέτουν τα βασικά επιχειρήματα για να διεκδικήσουν την κοινή πορεία τους. Το αν έχουν και τα... κότσια είναι μια άλλη κουβέντα. Όπως και το αν διαθέτουν τις ηγετικές προσωπικότητες που μπορούν να κατευθύνουν τους διάφορους τοπικούς παράγοντες και να σηκώσουν το βάρος μιας σοβαρής διαπραγμάτευσης με την κεντρική εξουσία. Θέλει αρετή και τόλμη η... συνένωση.

Καταλήγοντας, θα ήθελα να τονίσω ότι το κείμενο αυτό δεν περιλαμβάνει μαθηματικά αξιώματα6 αλλά σκέψεις προς συζήτηση που δεν πρέπει να ενταχθούν σε τοπικίστικες λογικές. Δεν θεωρώ ότι αν ενταχθούμε σε ένα ενιαίο σύνολο με τη Βόρεια Εύβοια «θα χαθούμε», ούτε αν μείνουμε χωριστά θα έχουμε σίγουρα καλύτερο μέλλον. Αυτό που έχει σημασία άλλωστε είναι η «ουσία» και όχι ο «τύπος» της διοικητικής μεταρρύθμισης.

1 Δ. Κατσίνης, Ωχ! Και νέα αυτοδιοικητική μεταρρύθμιση, εφ. Βόρεια Εύβοια, Ιούλιος 2008, σελ. 19

2 http://www.skai.gr/master_story.php?id=61922

3 http://www.servitoros.gr/population/population.php/28/

4 Με το ίδιο όνομα εμφανιζεται δήμος στην απογραφή του 1870. Βλ. ό.π.

5 Έτσι θα έχουμε τις Κεχριές της Κορίνθου και τις Κεχριές της Κηρίνθου!

6 Κανόνες που ισχύουν παντού και πάντα χωρίς να χρειάζονται απόδειξη

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η ΙΔΡΥΣΗ ΤΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ Λ. ΑΙΔΗΨΟΥ ΑΠΟ ΤΟ ΕΑΜ ( Η Αιδηψός στα άρματα και στα γράμματα )

  Γιώργος Κ. Σταραντζής Δικηγόρος «Ετούτο το σπίτι (το Πανεπιστήμιο) θα φάει το άλλο (το παλάτι)»  Θ. ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ Το Γυμνάσιο-παράρτημα τότε, Λ. Αιδηψού ιδρύθηκε στα πιο βαριά , στα πιο σκοτεινά χρόνια της Κατοχής το 1944. Η φωτεινή πρωτοβουλία ανήκε στην τοπική οργάνωση του ΕΑΜ Αιδηψού της οποίας γενικός γραμματέας ήταν ο Γιάννης Βασιλάκος . Ένας νέος πλημμυρισμένος από τα ιδανικά του ΕΑΜ για μια Ελλάδα με εθνική ανεξαρτησία. Με δημοκρατικό σύστημα διακυβερνήσεως. Μια Ελλάδα της Ελευθερίας, της κοινωνικής δικαιοσύνης, της δουλειάς, της προόδου και της ανόρθωσης. Μια Ελλάδα που, ως πρώτη προτεραιότητα θα έβαζε την παιδεία και την μόρφωση του λαού μας. Αυτός ήταν ο ιδεολογικός προσανατολισμός του νεαρού , τότε, γραμματέα του ΕΑΜ Αιδηψού, ο οποίος διέθετε και μόρφωση και σύνεση. Συνεπικουρούμενος από το ΕΑΜ Ιστιαίας του οποίου ο γενικός γραμματέας ήταν τότε ο δικηγόρος Κώστας Τσάμης - μου τον γνώρισε εδώ, στην Αθήνα ο φίλος μου γιατρός Σπύρος Περπατάρης - ανέπτυξε κα

Μετασχηματιστές που κάνουν... ΜΠΑΜ!

Η ΔΕΗ χρησιμοποιεί στο δίκτυο της μετασχηματιστές διανομής με πλήρωση ελαίων (λαδιού), γιατί το λάδι έχει διηλεκτρικές και ψυκτικές ιδιότητες. Όταν προκληθεί εσωτερικό βραχυκύκλωμα το λάδι διασπάται σε εύφλεκτα αέρια (μεθάνιο, κτλ) και τότε δημιουργείται υπερπίεση η οποία οδηγεί σε διάρρηξη του δοχείου του μετασχηματιστή, σε ανάφλεξη των αερίων (λόγω της υψηλής θερμοκρασίας στο σημείο του βραχυκυκλώματος και της επαφής του με το οξυγόνο του αέρα) και στη συνέχεια σε έκρηξη. Το σημείο ανάφλεξης του λαδιού είναι 140 βαθμοί Κελσίου. Το λάδι δεσμεύει το νερό, για το λόγο αυτό απαιτείται θέρμανση με παράλληλη δημιουργία κενού και φυγοκέντριση του με μηχανή καθαρισμού για την αφύγρανση του. Κατά τη διαδικασία μείωσης του φορτίου ενός μετασχηματιστή, δηλαδή της συστολής του υγρού πλήρωσης, δημιουργείται συμπύκνωση υδρατμών στο δοχείο διαστολής, τους οποίους φέρνει ο αέρας που εισέρχεται σ'  αυτό μέσω του αφυγραντήρα στους μετασχηματιστές ισχύος ή του αναπνευστικού πώματο

ΚΛΗΜΗΣ ΖΩΚΑΡΗΣ-ΝΕΟ ΑΝΘΟΣ ΤΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗΣ ΣΚΕΨΗΣ-

ΤΟΥ Γ. ΣΤΑΡΑΝΤΖΗ ΔΙΚΗΓΟΡΟΥ Ο Αρχ/της Κλήμης Ζώκαρης -εξ Αιδηψού, «ουκ ασήμου πόλεως πολίτης»-, έχει μία ακατάπαυστη πνευματική δημιουργία και παραγωγή στη θεολογική και φιλοσοφική σκέψη. Το τελευταίο χρονικά έργο του ο «Ωριγένης» είναι ένα σύγγραμμα άρτιο και ολοκληρωμένο μέσα στη θεολογική και φιλοσοφική γραμματεία μας. Αποδεικνύει το εύρος των γνώσεων του πάνω στην Αρχαία Ελληνική σκέψη - Πλάτωνα, Αριστοτέλη, Επίκουρος, Κυνικοί, Στωικοί - αλλά και το βάθος της θεολογικής του παιδείας και το ύψιστο βεληνεκές των ερευνών του και των θεολογικών του μελετών που με τον τίτλο «ΠΑΤΕΡΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ» ανέρχονται σε 10 τόμους! Αν δε σε αυτούς τους τόμους προστεθεί η λάμψη και η γοητεία του προσωπικού του ύφους, συγκροτούν μία ΑΡΙΣΤΗ πραγματεία πάνω σε θεολογικά θέματα και στους Μεγάλους Πατέρες της Εκκλησίας. Μόλις μου έστειλε τον «ΩΡΙΓΕΝΗ» -ήταν καλοκαίρι στην Αιδηψό-τον διάβασα και ένοιωσα μεγάλη πνευματική απόλαυση. Τελώ πράγματι κάτω από τη γοητεία της Νέας αυτής μελέτης του και θ