Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Πολιτιστικός Σύλλογος Ροβιών . Το έθιμο του Κλήδονα στις Ροβιές


Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Ροβιών  τη Δευτέρα 23 Ιουνίου ,παραμονή της γενέθλιου ημέρας του Αϊ -Γιαννιού του Προδρόμου , αναβίωσε το αρχαίο έθιμο του Κλήδονα στο κεντρικό δρόμο του χωριού .
Η γιορτή του Αϊ - Γιαννιού είναι ταυτισμένη με δύο κύκλους εθίμων: με τον Κλήδονα αλλά και με τις
φωτιές που ανάβονται την παραμονή της εορτής, απ' όπου προέρχονται και οι προσωνυμίες «Φανιστής»και «Ριζικάρης», αλλά και «Ριγανάς» επειδή εκείνη την ημέρα μάζευαν ρίγανη
  Η λέξη «ο κλήδονας» παράγεται από την αρχαία λέξη «η κληδών», η οποία αναφέρεται στον Παυσανία (Βοιωτικά)  Κληδών ονομαζόταν ο προγνωστικός ήχος, το μαντικό σημάδι 
Στην εποχή του Ομήρου, χρησιμοποιούσαν τη μαγεία του Κλήδονα για να μαντέψουν τα μελλούμενα. Στα χρόνια του Βυζαντίου συναντάμε το έθιμο σαν λατρεία του Ήλιου. Φωτιές ανάβονται και ο λαός πηδά πάνω απ΄ αυτές για να εξαγνίσει το κακό, όπως και σήμερα. Με τα χρόνια ο Κλήδονας χάνει το χαρακτήρα της γενικής μαντικής και περιορίζεται στους ερωτικούς χρησμούς. Ο θεός Απόλλωνας της μαντικής αποσύρεται σιωπηλά και δίνει τη θέση του στον Αϊ Γιάννη, του οποίου τη χάρη επικαλείται ο λαός.
    Σύμφωνα με το Στράβωνα, οι πρώτοι που ασχολήθηκαν με τους χρησμούς και τη μαντική ήταν οι Ιδαίοι δάκτυλοι ή άλλως Κουρήτες = μετέπειτα Κρήτες. Επομένως ο Κλήδονας, όπως συνάγεται από τις ορολογίες του (ριζικάρι, μαντινάδα κ.τ.λ.), αλλά και από τα λεγόμενα των αρχαίων συγγραφέων είναι ένα έθιμο που ξεκίνησε από την Κρήτη και με τον καιρό επεκτάθηκε σ΄ όλη την Ελλάδα.
  Το απόγευμα της παραμονής τα ανύπαντρα κορίτσια του χωριού πήγαν στη βρύση για να πάρουν το αμίλητο νερό. Δεν έπρεπε να μιλήσουν σε κανένα σε όλη τη διαδρομή. Το νερό αυτό το έριξαν σε πήλινο δοχείο  και μέσα στο δοχείο κάθε μια έριξε κι ένα δικό της αντικείμενο, ένα δαχτυλίδι, ένα τσιμπιδάκι ή ό,τι άλλο. Το δοχείο σκεπάστηκε με κόκκινο πανί, και κλείδωσε ο Κλήδονας.
  « Κλειδώνουμε τον Κλήδονα με τ΄ Αι- Γιαννιού τη χάρη , κι όποιος έχει ριζικό , ας έρθει να το πάρει.»
Στη συνέχεια κατά μήκος του κεντρικού δρόμου άναψαν φωτιές με άχυρα και τα ξερά στεφάνια της Πρωτομαγιάς.  Συγκεντρώθηκε πάρα πολύς κόσμος. Οι μεγάλοι θυμήθηκαν τα παιδικά τους χρόνια και οι μικροί ξετρελάθηκαν και άρχισαν να πηδούν πάνω από τις φωτιές. Ο χορός πάνω απ' τις φωτιές συνεχίστηκε για πολλή ώρα, αφού συνεχώς τις τροφοδοτούσαν με άχυρα και ξερά χόρτα.
   Όταν σουρούπωσε για τα καλά, έφτασε η ώρα για να ξεκλειδώσει ο Κλήδονας.
 « Ανοίγουμε τον κλήδονα με του Αι-Γιαννιού τη χάρη ,κι όποιος έχει ριζικό σήμερα να το πάρει.» ή
«Ανοίγουμε τον Κλήδονα με τ' Αι Γιαννιού  τη χάρη ,κι όποιος αγάπη έχασε να έρθει να την πάρει».
Τα μικρά παιδιά έβαζαν τα χέρια τους μέσα στον Κλήδονα και «ψάρευαν» τα διάφορα αντικείμενα. Το κορίτσι που αναγνώριζε το δικό της «σημάδι» περίμενε ν' ακούσει και την αντίστοιχη μαντινάδα, που την έλεγε η μεγαλύτερη της συντροφιάς.
Η μαντινάδα που αντιστοιχεί στο αντικείμενο (ριζικάρι) της κάθε κοπέλας θεωρείται ότι προμηνάει το μέλλον της!
   «Σήμερα που 'ναι τα' Αι Γιαννιού του Θιου ζητώ μια χάρη
Του χρόνου σαν και σήμερα να γίνουμε ζευγάρι»
«Στο όνομα σου ορκίζομαι στο κλήδονα επάνω
αν δεν σε κάνω ταίρι μου καλιά 'χω να πεθάνω»
 
Ήταν μια  βραδιά  με γέλια,  ενθουσιασμό και αναμνήσεις.
Και του χρόνου με υγεία όλοι μαζί ξανά!!

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η ΙΔΡΥΣΗ ΤΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ Λ. ΑΙΔΗΨΟΥ ΑΠΟ ΤΟ ΕΑΜ ( Η Αιδηψός στα άρματα και στα γράμματα )

  Γιώργος Κ. Σταραντζής Δικηγόρος «Ετούτο το σπίτι (το Πανεπιστήμιο) θα φάει το άλλο (το παλάτι)»  Θ. ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ Το Γυμνάσιο-παράρτημα τότε, Λ. Αιδηψού ιδρύθηκε στα πιο βαριά , στα πιο σκοτεινά χρόνια της Κατοχής το 1944. Η φωτεινή πρωτοβουλία ανήκε στην τοπική οργάνωση του ΕΑΜ Αιδηψού της οποίας γενικός γραμματέας ήταν ο Γιάννης Βασιλάκος . Ένας νέος πλημμυρισμένος από τα ιδανικά του ΕΑΜ για μια Ελλάδα με εθνική ανεξαρτησία. Με δημοκρατικό σύστημα διακυβερνήσεως. Μια Ελλάδα της Ελευθερίας, της κοινωνικής δικαιοσύνης, της δουλειάς, της προόδου και της ανόρθωσης. Μια Ελλάδα που, ως πρώτη προτεραιότητα θα έβαζε την παιδεία και την μόρφωση του λαού μας. Αυτός ήταν ο ιδεολογικός προσανατολισμός του νεαρού , τότε, γραμματέα του ΕΑΜ Αιδηψού, ο οποίος διέθετε και μόρφωση και σύνεση. Συνεπικουρούμενος από το ΕΑΜ Ιστιαίας του οποίου ο γενικός γραμματέας ήταν τότε ο δικηγόρος Κώστας Τσάμης - μου τον γνώρισε εδώ, στην Αθήνα ο φίλος μου γιατρός Σπύρος Περπατάρης - αν...

υποβολή δηλώσεων για το Εθνικό Κτηματολόγιο.

Ενημερώνουμε τους πολίτες του Δήμου μας, ότι στις 21/01/2019 ξεκίνησε η υποβολή δηλώσεων για το Εθνικό Κτηματολόγιο. Οι δηλώσεις θα κατατίθενται στο Γραφείο Κτηματογράφησης Ευβοίας (ΚΤ5-14), που βρίσκεται στη Λεωφ. Αθηνών 24Β, Χαλκίδα. Τηλέφωνο επικοινωνίας: 22210 37398 Ηλεκτρονική διεύθυνση: gr.kt.evia@gmail.com. Ωράριο λειτουργίας: Κάθε ημέρα (εκτός Σαββάτου & Κυριακής) από 08:30 έως 16:30 Κάθε Τετάρτη από 08:30 μέχρι 20:30 Για την υποβοήθηση των πολιτών, στο Δήμο μας λειτουργεί γραφείο ενημέρωσης της μονάδας

ΚΛΗΜΗΣ ΖΩΚΑΡΗΣ-ΝΕΟ ΑΝΘΟΣ ΤΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗΣ ΣΚΕΨΗΣ-

ΤΟΥ Γ. ΣΤΑΡΑΝΤΖΗ ΔΙΚΗΓΟΡΟΥ Ο Αρχ/της Κλήμης Ζώκαρης -εξ Αιδηψού, «ουκ ασήμου πόλεως πολίτης»-, έχει μία ακατάπαυστη πνευματική δημιουργία και παραγωγή στη θεολογική και φιλοσοφική σκέψη. Το τελευταίο χρονικά έργο του ο «Ωριγένης» είναι ένα σύγγραμμα άρτιο και ολοκληρωμένο μέσα στη θεολογική και φιλοσοφική γραμματεία μας. Αποδεικνύει το εύρος των γνώσεων του πάνω στην Αρχαία Ελληνική σκέψη - Πλάτωνα, Αριστοτέλη, Επίκουρος, Κυνικοί, Στωικοί - αλλά και το βάθος της θεολογικής του παιδείας και το ύψιστο βεληνεκές των ερευνών του και των θεολογικών του μελετών που με τον τίτλο «ΠΑΤΕΡΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ» ανέρχονται σε 10 τόμους! Αν δε σε αυτούς τους τόμους προστεθεί η λάμψη και η γοητεία του προσωπικού του ύφους, συγκροτούν μία ΑΡΙΣΤΗ πραγματεία πάνω σε θεολογικά θέματα και στους Μεγάλους Πατέρες της Εκκλησίας. Μόλις μου έστειλε τον «ΩΡΙΓΕΝΗ» -ήταν καλοκαίρι στην Αιδηψό-τον διάβασα και ένοιωσα μεγάλη πνευματική απόλαυση. Τελώ πράγματι κάτω από τη γοητεία της Νέας αυτής μελέτης του και θ...