Κύριε Καλέμη,
Σας ευχαριστούμε για άλλη μια φορά για τις ευγενικές επισημάνσεις σας. Στην αρχική μας πρόταση που καταθέσαμε πέρυσι ζητούσαμε επιβεβαίωση της ακριβείας των γεγονότων και διασταύρωση με άλλες πήγες. Τότε πάλι με δημόσια επιστολή σας, φέρνατε κάποιες αντιρρήσεις ανάγκη για μια τέτοια επιβεβαίωση. Φέτος, δεν είμαστε σίγουροι αν αυτό που αμφισβητείται είναι η ύπαρξη της σφαγής, ή ο αριθμός των θυμάτων ή το ποιόν των θυμάτων (δηλ. «… έμειναν πιστεύοντας πως θα τους έσωζε μία δήλωση υποταγής…» όπως αναφέρετε) . Δεν το ξεκαθαρίζετε στο κείμενο σας.
Φυσικά δεν θα θέλαμε να τιμήσουμε μια σφαγή που δεν έγινε, όπως δεν θα θέλαμε να περάσει στη λήθη μια σφαγή που έγινε λόγω κάποιων όχι καλά στηριγμένων επιφυλάξεων σχετικά με τις ιστορικές μαρτυρίες. Αυτή την στιγμή υπάρχουν κάποιες ανεξάρτητες η μια από την άλλη πρωτογενείς πηγές που επιβεβαιώνουν ότι υπήρξε σφαγή, χωρίς να υπάρχουν στοιχεία που να τις αντικρούουν ή μια άλλη διαφορετική καταγραφή των γεγονότων. Οι αμφισβητήσεις που προβάλλεται βασίζονται περισσότερο σε ερμηνείες και όχι σε πραγματικά καταγεγραμμένα στοιχεία και μαρτυρίες. Στην περσινή σας δημόσια επιστολή στο σύλλογο μας βεβαιώνατε ότι «…το καλοκαίρι του 1823 με ευθύνη του Κωλλέτη αφανίστηκαν στην κυριολεξία από τις ορδές του Περκόφτσιαλη τα περισσότερα χωριά της Βόρειας Εύβοιας και σφαγιάστηκαν χιλιάδες αθώοι από τον Παγώντα μέχρι την Ιστιαία.». Εσείς ο ίδιος κάνετε λόγο για σφαγή και για χιλιάδες θύματα. Οφείλουμε να ομολογήσουμε ότι η σημερινή σας επιστολή μας δημιουργεί σύγχυση.
Χωρίς να έχουμε την ιστορική κατάρτιση σας θα θέλαμε να κάνουμε μερικές παρατηρήσεις στα επιχειρήματα σας. Το βίβλοι του κ. Α. Μαυρομμάτη δημοσιεύτηκε την ίδια ημερομηνία με αυτή του θανάτου του. Το λογικότερο είναι ότι ο κ. Μαυροματης να το κρατούσε στα συρτάρια του μέχρι ότου να πεθάνει. Πιθανόν, το βιβλίο με εντολές του να δημοσιεύτηκε μετά θάνατον από τους απογόνους του λογω των πολλών αποκαλύψεων που κάνει. Δεν νομίζουμε ότι συνέγραψε το βιβλίο 60 χρόνια μετά τα γεγονότα σε ηλικία 80 ετών, απλώς το δημοσίευσε τότε. Η ζωντάνια των περιγράφων και οι πολλαπλές λεπτομέρειες που παραθέτει συνηγορούν για μετά θάνατο δημοσίευση. Κάτι τέτοιο είναι σύνηθες σε βιβλία με ιστορικές μαρτυρίες. Δεν Το ίδιο πιθανόν να ισχύει και για το βιβλίο του Ιωάννου. Όσον αναφορά το πληθυσμό του Μαντουδίου σε μια καταγραφή από τους φορολογικούς κατάλογους των Τούρκων το 1474 ήταν μια από τις 8 μεγαλύτερες κωμοπόλεις της Εύβοιας. Η επομένη διαθέσιμη απογραφή πληθυσμού έγινε το 1830 από το Νικόλαο Καλογερόπουλο και έδειχνε μια κατακόρυφη μείωση του πληθυσμού, πιθανόν λόγω της σφαγής.
Τα μόνα στοιχεία που μένουν για να αξιολόγηση της αξιοπιστίας των μαρτυριών αυτών και τα οποία χρησιμοποιείτε είναι τα Αρχεία της Εθνικής Παλιγγενεσίας , το ΓΑΚ. Τα οποία όμως δεν επιβεβαιώνουν ότι δεν έγινε σφαγή. Θα μπορούσε όμως κανείς να εκφέρει κάποιες αντιρρήσεις για το επίσημο κράτος την περίοδο εκείνη και το τρόπο που κατέγραφαν τα γεγονότα (θα μπορούσαν να γιάνουν αναλογίες με τα επίσημα στοιχεία του μοντέρνου Ελληνικού κράτους σήμερα). Εσείς ο ίδιος αναφέρεται ότι η επίσημη αρχή στην Ευβοια ήταν ο «ραδιούργος» όπως τον αποκαλείτε, Κωλλέτης (μετέπειτα πρωθυπουργός και γνωστός σαν νεκροθάφτης των αγωνιστών). Στο βραβευμένο έργο του ο Δ. Κόκκινος (κεφ. 8, σελ.198) κάνει λόγο για τον «ένοχο» ρόλο του Άρειου Πάγου στον εμφύλιο πόλεμο στην Ευβοια ( το 1822, πριν την σφαγή) που οι δυνάμεις του Διαμαντή επέδρασαν εναντίον του αγωνιστή και ήρωα Κριεζώτη. Επιπλέον ο άγγλος ιστορικός George Finlay περιγράφει μια άλλη ιστορική πραγματικότητα για την περίοδο εκείνη, που μας κάνει δύσπιστους για την αξιοπιστία των στοιχείων των τότε επισημων αρχών σαν τον Κωλλετη. Όπως πέρυσι έτσι και φέτος και επειδή δεν θέλουμε τα θύματα μιας σφαγής να ξαναγινούν θέματα μιας ιστορικής αντιδικίας, θα το εκτιμούσαμε αν μας αποστέλλατε τα στοιχεία που έχετε και που αναιρούν τις υπάρχουσες μαρτυρίες της σφαγής .
Με εκτίμηση
Σύλλογος Περιβάλλον και Πολιτισμός του Δήμου Κηρέως, kireas.org
Σχετικά
Ιστορικά στοιχεία
http://kireas.org/smf/index.php?topic=418.0
24 Μάρτιος 2009¨: ΜΗΝ ΑΔΙΚΕΙΤΑΙ ΜΕ ΕΠΙΠΟΛΑΙΟΤΗΤΕΣ ΤΗΝ ΕΥΓΕΝΙΚΗ ΣΑΣ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ
http://voriaevia.blogspot.com/2009/03/blog-post_24.html
απάντηση στη επιστολή του κ. κ.Α. Καλέμη
http://voriaevia.blogspot.com/2009/03/blog-post_25.html
____________________________________________________________
Σύλλογος Περιβάλλον και Πολιτισμός του Δήμου Κηρέως, kireas.org