Τον Φεβρουάριο του 2013 ο Kireas.org μαζί με άλλους φορείς του δήμου συμμετείχαν στην διαδικασία διαβούλευσης του σχεδίου διαχείρισης των υδατίνων πόρων της περιοχής. Ανάμεσα στα άλλα, κατατέθηκαν στην Ειδική Γραμματεία Υδάτων μια σειρά από παρατηρήσεις και προτάσεις για τον Βόρειο Ευβοϊκό.
Τον Απρίλη εκδόθηκε η σχετική κοινή υπουργική απόφαση ( ΚΥΑ 391 ΦΕΚ 1004 Β /24.4.13) με το πολυσέλιδο Σχέδιο Διαχείρισης των υδάτινων πόρων και του Ευβοϊκού. Το Σχέδιο Διαχείρισης που ισχύει για έξι χρόνια καθορίζει τα απαιτούμενα μέτρα για την βελτίωση της ποιότητας των νερών του Ευβοϊκού.
H KYA συνοψίζει γενικά χωρίς να εξειδικεύει τους όρους, περιορισμούς και κατευθύνσεις του σχεδίου διαχείρισης. Η εξειδίκευση και η υλοποίηση του σχεδίου γίνεται με μέριμνα της Ειδικής Γραμματείας Υδάτων (ΕΓΥ) από την οποία ο kireas.org ζήτησε διευκρινήσεις για τον Βόρειο Ευβοϊκό.
Πριν λίγες μέρες η Ειδική Γραμματεία Υδάτων απέστειλε την απάντηση της. Η ΕΓΥ θεωρεί ότι μέχρι το 2021 θα έχει επιτευχθεί η καλή κατάσταση των υδάτων του Βόρειου Ευβοϊκού με την έγκαιρη εφαρμογή των προτεινόμενων βασικών και συμπληρωματικών μέτρων χωρίς να αποσαφηνίζει ποια συμπληρωματικά μέτρα έχουν ληφθεί. Το ΣΔ προβλέπει παύση απόρριψης των σκωριών το 2015 και περιορισμό στην επέκταση των ιχθυοτροφιών στην περιοχή του Βορείου Ευβοϊκού.
Η ΕΓΥ δηλώνει ότι εξετάζει το ενδεχόμενο εκπόνησης «Προγράμματος Ειδικών Μέτρων» για τον Β. στην επικαιροποίηση του ΣΔ το 2015 όταν θα έχει στη διάθεσή της από το πρόγραμμα παρακολούθησης τα πρώτα στοιχεία για την χημική κατάσταση (ρύπανση) του κόλπου που είναι άγνωστη σήμερα.
Σημειωτέον ότι η Ειδική Γραμματεία Υδάτων εκτός από την αρμοδιότητα κατάρτισης των προγραμμάτων προστασίας και διαχείρισης των υδατικών πόρων της χώρας έχει την ευθύνη συντονισμού των υπηρεσιών και κρατικών φορέων για κάθε ζήτημα που αφορά στην προστασία και διαχείριση των υδάτων.
Αν και συντονιστικό όργανο για προστασία και διαχείριση των υδάτων της χώρας, η ΕΓΥ ξεχνώντας τον κεντρικό ρόλο της υπεκφεύγει και παραπέμπει απροσδιόριστα σε άλλους φορείς για θέματα οριοθέτησης προστατευόμενων περιοχών στον Β. Ευβοϊκό , ένταξη στο «Μητρώο Προστατευόμενων Περιοχών» και την εφαρμογή των σχετικών μέτρων της Τετρανομαρχιακής απόφασης για την προστασία του Ευβοϊκού που τέθηκαν υπόψη της.
Ο Kireas.org παρακολουθεί στενά το θέμα και θα συνεχίσει της ενέργειες του για την προστασία του Βορείου Ευβοϊκού.
Ακολουθεί ολόκληρη η απάντηση της Ειδικής Γραμματείας Υδάτων στις προτάσεις του kireas.org για τον Βόρειο Ευβοϊκό
Πρόταση kireas.org: 1. Λήψη συμπληρωματικών μέτρων ( του ΠΔ. 51/2007 άρθρο 12 παρ.5) για την αποκατάσταση της ποιότητας των υδάτων του Β. Ευβοϊκού. Επειδή ο χρόνος ανάκαμψης οικοσυστήματος του Β. Ευβοϊκού από την παύση της απόρριψης των σκαριών είναι τουλάχιστον 10 χρόνια θεωρούμε ότι Ο στόχος του σχεδίου διαχείρισης για αποκατάσταση από το 2015 μέχρι το 2021 δεν είναι ρεαλιστικός . Επίσης το σχέδιο διαχείρισης επικεντρώνεται σε μέτρα πρόληψης της περαιτέρω υποβάθμισης. Και ουσιαστικά απουσιάζουν μέτρα αναβάθμισης και αποκατάστασης των νερών του Ευβοϊκού . Για αυτούς τους λόγους ζητούμε να συμπεριληφθούν πρόσθετα συμπληρωματικά μέτρα ΠΔ. 51/2007 άρθρο 12 παρ.5 (όπως νομοθετικά, οικονομικά, κώδικες ορθών πρακτικών, εκπαιδευτικά έργα).
Απάντηση Ειδικής Γραμματείας Υδάτων (ΕΓΥ): Ο Βόρειος Ευβοϊκός κόλπος (GR0719C0006N) με βάση τα στοιχεία του Σχεδίου Διαχείρισης (ΣΔ) έχει ταξινομηθεί σε μέτρια οικολογική κατάσταση (μια βαθμίδα κάτω από την αποδεκτή καλή κατάσταση) και άγνωστη χημική (εξαιτίας απουσίας μετρήσεων ουσιών προτεραιότητας στα παράκτια ΥΣ της χώρας). Χρονικός ορίζοντας για την επίτευξη της καλή κατάστασης του ΥΣ είναι το 2021, δηλαδή 8,5 χρόνια από την έγκριση του Σχεδίου Διαχείρισης (Απρίλιος 2013). Προϋπόθεση επίτευξης της καλής κατάστασης στον εκτιμώμενο χρονικό ορίζοντα, αποτελεί η έγκαιρη εφαρμογή των προτεινόμενων βασικών και συμπληρωματικών μέτρων του ΣΔ.
Τα προτεινόμενα μέτρα του ΣΔ μεσο-μακροπρόθεσμα θα συμβάλλουν στην αναβάθμιση και αποκατάσταση του Β. Ευβοϊκού κόλπου, όντας αποτρέποντας την περαιτέρω επιδείνωση της υφιστάμενης κατάστασής του. Άλλωστε τα μέτρα που σχετίζονται με την πρόληψη της περαιτέρω υποβάθμισης και ρύπανσης των ΥΣ (παρεμβάσεις δηλαδή πριν την εμφάνιση της ρύπανσης) θεωρούμε ότι είναι και τα πιο αποτελεσματικά. Επισημαίνουμε ότι σύμφωνα με την Οδηγία 2000/60/ΕΚ η επίτευξη της καλής κατάστασης των υδάτων δύναται να επιτευχθεί μέχρι το 2027, αρκεί να μην υποβαθμίζεται περαιτέρω η σημερινή τους κατάσταση.
Το ΣΔ περιλαμβάνει πλήθος νομοθετικών, διοικητικών, οικονομικών και λοιπών μέτρων (πχ τιμολογιακή πολιτική, ενημερωτικές ημερίδες, περιβαλλοντικά προγράμματα στην Α' βάθμια εκπαίδευση, εθελοντικές συμφωνίες, εργαλεία για την ορθολογική χρήση λιπασμάτων, θεσμοθέτηση ορίων εκπομπής ρύπων για τις ουσίες προτεραιότητας και ειδικούς/ άλλους ρύπους σε επίπεδο ΛΑΠ, κλπ), τα οποία εξυπηρετούν τους στόχους του ΣΔ.
Πρόταση kireas.org: 2. Εκπόνηση Προγράμματος Ειδικών Μέτρων για τον Β. Ευβοϊκό (που προβλέπει το άρθρο 13 του Π.Δ.51/2007 «Καθορισμός μέτρων και διαδικασιών για την ολοκληρωμένη προστασία και διαχείριση των υδάτων σε συμμόρφωση με τις διατάξεις της οδηγίας 2000/60/ΕΚ») με σκοπό την εξάλειψη της ρύπανσης από τις ουσίες προτεραιότητας για την προοδευτική μείωση της ρύπανσης από άλλες ουσίες (οδηγίας 2000/60/ΕΚ, Η.Π. 51354/2641/Ε103 ΦΕΚ 1909Β 8/12/10). Για τους λόγους αναφέρθηκαν παραπάνω
Απάντηση ΕΓΥ: Τα προγράμματα ειδικών μέτρων αφορούν στην αντιμετώπιση της ρύπανσης από τις ουσίες προτεραιότητας., για τις οποίες όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, δεν υπάρχουν στοιχεία για τα παράκτια ύδατα της χώρας. Σχετικά τέτοια προγράμματα μέτρων δύναται να εξεταστούν και να ενσωματωθούν στην επικαιροποίηση του ΣΔ το 2015, όταν θα έχουμε στην διάθεσή μας τα πρώτα στοιχεία του Εθνικού Προγράμματος Παρακολούθησης της ποιοτικής και ποσοτικής κατάστασης των υδάτων, το οποίο σταδιακά τίθεται σε λειτουργία και περιλαμβάνει την παρακολούθηση όλων των απαιτουμένων από την Οδηγία παραμέτρων (βιολογικών, φυσικοχημικών, ουσίες προτεραιότητας, ειδικούς ρύπους, άλλους ρύπους, κλπ).
Πρόταση kireas.org: 3. Την οριοθέτηση του σαν Θαλάσσια Προστατευόμενη Περιοχή [δυνάμει των Κ.Υ.Α. 33318/3028/1998 και ΚΥΑ 37338/1807/2010 και οδηγία 2008/56/ΕΚ ] ή την Δημιουργία Ειδικά Προστατευόμενων Περιοχών στον B. Ευβοϊκό (περιοχή Ναtura 2000, ή τις περιοχές που προβλέπει το Πρωτόκολλο της Σύμβασης της Βαρκελώνης) ή Περιφερειακό Θαλάσσιο Πάρκο ( που προβλέπει ο ν.3937/2011).
Απάντηση ΕΓΥ: Δεν αποτελεί αντικείμενο του Σχεδίου Διαχείρισης ο καθορισμός νέων προστατευόμενων περιοχών βάσει άλλων κοινοτικών οδηγιών (Οδηγία για θαλάσσια στρατηγική, Οδηγία για Natura, κλπ).
Πρόταση kireas.org: 4. Ένταξη ευαίσθητων περιοχών του Βορείου Ευβοϊκού στο Μητρώο Προστατευόμενων Περιοχών του άρθρου 6, Π.Δ.51/2007 της Κεντρικής Υπηρεσίας Υδάτων.
Απάντηση ΕΓΥ: Στο Σχέδιο Διαχείρισης δεν προτείνονται νέες ευαίσθητες περιοχές σύμφωνα με τη Οδηγία 91/271/ΕΟΚ.
Πρόταση kireas.org 5. Δημιουργία συστήματος παρακολούθησης της ρύπανσης και οικολογικής και χημικής ποιότητας υδάτων του Β. Ευβοϊκού που προβλέπει το άρθρο 11 του ΠΔ. 51/2007
Απάντηση ΕΓΥ: Είναι σε λειτουργία το Εθνικό Πρόγραμμα Παρακολούθησης της ποιοτικής και ποσοτικής κατάστασης των υδάτων, το οποίο περιλαμβάνει δύο (2) σημεία στον Β. Ευβοϊκό κόλπο.
Πρόταση kireas.org: 6. Αυστηρότερος έλεγχος εφαρμογής των όρων της Ολοκληρωμένης Πρόληψη και Έλεγχου της Ρύπανσης των Οδηγιών 2008/1/ΕΚ και 2010/75/ΕΚ (Υ.Α. Η.Π. 11014/703/Φ104/2003 και Υ.Α. Η.Π. 15393/2332/2002) στις νέες αδειοδοτήσεις.
Απάντηση ΕΓΥ: Για τα Σχέδια Διαχείρισης της Οδηγίας 2000/60/ΕΚ, η εφαρμογή των κοινοτικών οδηγιών που σχετίζονται με την προστασία του περιβάλλοντος (όπως η Οδηγία 2008/1/ΕΚ), αποτελούν τις ελάχιστες απαιτούμενες προϋποθέσεις που θα πρέπει να τηρούνται. Ωστόσο αυτό αποτελεί αντικείμενο των Φορέων παρακολούθησης εφαρμογής των κοινοτικών οδηγιών και των κατά περίπτωση αρμόδιων περιβαλλοντικών αρχών.
Πρόταση kireas.org: 7. Εφαρμογή των σχετικών μέτρων της Τετρανομαρχιακής (Αν. Αττική, Βοιωτία, Φθιώτιδα, Εύβοια) απόφασης 19640/79 (ΦΕΚ 1136Β) "Περί διαθέσεως υγρών βιομηχανικών αποβλήτων και λυμάτων στο Βόρειο και Νότιο Ευβοϊκό Κόλπο"
Απάντηση ΕΓΥ: Στο ΣΔ δεν περιλαμβάνονται ως μέτρα η τήρηση/ εφαρμογή της νομοθεσίας, γιατί αυτή πρέπει να θεωρείται δεδομένη. Εφαρμογή των αναφερόμενων μέτρων της Τετρανομαρχιακής, αποτελεί αντικείμενό του ελεγκτικού μηχανισμού που έχει την σχετική αρμοδιότητα.
Σύλλογος kireas.org
Σχετικά
Κατάσταση του Βόρειου Ευβοϊκού
http://www.kireas.org/evoikos.htm
Σχέδιο διαχείρισης Υδάτινων Πόρων Ανατολικής Στερεάς Ελλάδας (ΦΕΚ 1004 Β /24.4.13)
http://www.scribd.com/doc/143374744/%CE%A3%CF%87%CE%B5%CE%B4%CE%B9%CE%BF-%CE%B4%CE%B9%CE%B1%CF%87%CE%B5%CE%AF%CF%81%CE%B9%CF%83%CE%B7%CF%82-%CE%A5%CE%B4%CE%AC%CF%84%CE%B9%CE%BD%CF%89%CE%BD-%CE%A0%CF%8C%CF%81%CF%89%CE%BD-%CE%91%CE%BD%CE%B1%CF%84%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CE%BA%CE%AE%CF%82-%CE%A3%CF%84%CE%B5%CF%81%CE%B5%CE%AC%CF%82-%CE%95%CE%BB%CE%BB%CE%AC%CE%B4%CE%B1%CF%82
Επιχειρήματα του kireas.org για το Σχέδιο Διαχείρισης Υδάτινων Πόρων
https://docs.google.com/presentation/d/1Di6KvhWloBYAPkeHCB_2eWcTBdplo8gNLNs8FDPtlfc/present#slide=id.g7c6fed1a_2_123
Το έγγραφο της ΕΓΥ
http://www.scribd.com/doc/157212942/EGY-KMBT36220130726203820