του Βαγγέλη Αποστόλου
Αναδεικνύεται τελευταία ως μεγάλο επίτευγμα τόσο της Κυβέρνησης όσο και της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης η απορροφητικότητα του ΕΣΠΑ . Η Κυβέρνηση πανηγυρίζει γιατί κατόρθωσε να πλησιάσει το στόχο της για απορρόφηση 3.38 δις ευρώ το 2011 και οι Περιφερειάρχες διαγκωνίζονται για τη σειρά κατάταξής τους στη σχετική λίστα απορροφητικότητας ,ενώ την ίδια στιγμή οι Ευρωπαίοι εταίροι μας εγκαλούν γιατί , παρά τη συγκατάθεσή τους για τη κάλυψη τουλάχιστον αυτή τη δύσκολη περίοδο μέχρι και του 95% του κόστους των έργων από κοινοτική συμμετοχή , εξακολουθεί να είναι μικρή .
Αν και οποιοδήποτε επενδυτικό πρόγραμμα κρίνεται κυρίως από την αποτελεσματικότητα του βασικού του στόχου, που ασφαλώς είναι οι επιπτώσεις του στη πραγματική οικονομία , δηλαδή στην αύξηση του ΑΕΠ , στην απασχόληση κ.λ.π. στη περίπτωση του ΕΣΠΑ οφείλουμε να δούμε πως διαμορφώνεται η κατάσταση και στην απορροφητικότητα , μια και οι εισροές του επηρεάζουν θετικά στην καταμέτρηση του ελλείμματος της χώρας μας .
Αν και οποιοδήποτε επενδυτικό πρόγραμμα κρίνεται κυρίως από την αποτελεσματικότητα του βασικού του στόχου, που ασφαλώς είναι οι επιπτώσεις του στη πραγματική οικονομία , δηλαδή στην αύξηση του ΑΕΠ , στην απασχόληση κ.λ.π. στη περίπτωση του ΕΣΠΑ οφείλουμε να δούμε πως διαμορφώνεται η κατάσταση και στην απορροφητικότητα , μια και οι εισροές του επηρεάζουν θετικά στην καταμέτρηση του ελλείμματος της χώρας μας .
Από τα 24 δις ευρώ που θα είναι η συνολική κοινοτική συνδρομή του ΕΣΠΑ ως το 2015 , είχαν απορροφηθεί μέχρι τέλους του Α΄ εξαμήνου του 2011 μόνο 5,8 δις ευρώ , δηλαδή το 22,8% , ενώ τέλους του 2011 έφτασαν στα 7,5 δις ,δηλαδή στο 31,5 % . Κι εδώ μπαίνουν δύο βασικά ερωτήματα :
- Τι συνέβη και μέσα σε ένα εξάμηνο απορροφήθηκε το 8,7% του συνολικού ποσού όταν τα προηγούμενα εξάμηνα το μέσο ετήσιο ποσοστό δεν ξεπερνούσε το 2,6% ;
- Θα απορροφηθεί το υπόλοιπο 68,5% στα εναπομείναντα 4 (2+2) χρόνια υλοποίησής του ;
Η αλματώδης αύξηση του Β΄ εξαμήνου του 2011 οφείλεται σε μια επικοινωνιακού χαρακτήρα λογιστική λαθροχειρία που , μέσα από ασκήσεις επί χάρτου , εμφανίζει να έχουν χρηματοδοτηθεί έργα που είτε είχαν ολοκληρωθεί τα προηγούμενα έργα από εθνικούς πόρους και άλλα προγράμματα , όπως ο Θησέας είτε έμειναν ημιτελή . Και δυστυχώς σ΄ αυτή τη διαδικασία συμμετείχε κι ένα μεγάλο κομμάτι της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης .
Είναι χαρακτηριστική η περίπτωση του Γενικού Γραμματέα της Στερεάς Ελλάδας, μιας Περιφέρειας που βρίσκεται εκτός στόχου 1 και ως εκ τούτου έχει μικρότερο προϋπολογισμό με αποτέλεσμα τα επιλέξιμα έργα να μην είναι δύσκολα ,όπως αυτά των υποδομών : Επαίρεται ότι κατάφερε να τρέξει το ΕΣΠΑ στο εξάμηνο που ανέλαβε με 21,5% και ότι έχει απορροφήσει το 62,9% , όταν τα πραγματικά στοιχεία δείχνουν ότι μετά βίας ξεπερνά το 15% , ενώ την ίδια περίοδο η Περιφέρειά του ανακηρύχθηκε πρωταθλήτρια στην αύξηση της ανεργίας .
Τα παραπάνω δείχνουν ότι τα πράγματα για το υπολειπόμενο ΕΣΠΑ θα είναι πολύ δύσκολα , πόσο μάλλον αν λάβουμε υπόψη μας την ανυπαρξία εθνικών πόρων για να καλύψουν την εθνική μας συμμετοχή που μάλιστα θα είναι αυξημένη λόγω του γνωστού 95% που συμμετέχει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στα χρηματοδοτούμενα σήμερα έργα .
Ας σταματήσουν λοιπόν οι πανηγυρισμοί για τη διαχείριση του ΕΣΠΑ και το ενδιαφέρον να περιοριστεί στη κάλυψη της απαραίτητης εθνικής συμμετοχής για να ολοκληρωθεί η απορροφητικότητα και στην οριστικοποίηση- νομική δέσμευση εκείνων των έργων που μπορούν να προχωρήσουν χωρίς κανένα εμπόδιο αλλά και συμβάλλουν στο βασικό ζητούμενο , την ανάσχεση της υφεσιακής πορείας της χώρας .
Η επανάληψη των διαδικασιών απένταξης ,ένταξης και επανένταξης θα δείξουν για μια ακόμη φορά προχειρότητες και μικροκομματικές σκοπιμότητες.
Φτάνει πια!!
ΧΑΛΚΙΔΑ 28/1/2012