Απ' ότι ακούγεται, σύντομα θα υπάρξει η τελική πρόταση για τη νέα
χάραξη του δρόμου που θα ενώνει την Κεντρική και τη Βόρεια Εύβοια. Και
απ' ότι, επίσης ακούγεται, τα πράγματα έχουν τεθεί σε ρεαλιστικότερη,
σε σχέση με το παρελθόν, βάση: βελτίωση υφιστάμενης οδού σε συνδυασμό
με δημιουργία σήραγγας. Εν όψει λοιπόν του νέου δρόμου καταθέτω
κάποιες σκέψεις ελπίζοντας να φανούν χρήσιμες.
Όποιος, αυτές τις ανοιξιάτικες μέρες, ταξίδεψε στο δρόμο
Μαντούδι-Χαλκίδα δεν θα μπορούσε να μην θαυμάσει την ομορφιά του
τοπίου που, με την ποικιλία των χρωμάτων και της βλάστησης, σε ηρεμεί
και σε γεμίζει αισιοδοξία. Επίσης, οι μοτοσικλετιστές που συναντάς
συχνά στον Άγιο να ταξιδεύουν κατά ομάδες απολαμβάνοντας τις κλειστές
στροφές, θυμίζουν ότι ο δρόμος που για μας τους Βορειοευβοιώτες είναι
ένα «πρόβλημα», είναι ταυτόχρονα και ένας πολύ ενδιαφέρων ταξιδιωτικός
προορισμός.
Θα ήταν λάθος, λοιπόν, αν ο νέος δρόμος σχεδιαστεί απλά ως ταχύτερη
δίοδος που θα εξυπηρετεί τους κατοίκους και όχι ως φορέας αξιοποίησης
και ανάπτυξης της περιοχής. Θα ήταν λάθος επίσης να παραμεληθεί και να
υποβαθμιστεί ο ρόλος που μπορεί να παίξει ο παλιός δρόμος. Προχωρώντας
σε πιο συγκεκριμένες προτάσεις θα αναφέρω κινήσεις που θα πρέπει να
αποφευχθούν και άλλες που πρέπει να προωθηθούν, ώστε η διευκόλυνση των
κατοίκων να συνδυαστεί με την ποιοτική αναβάθμιση των υποδομών.
Τι θα ήταν καλό να αποφύγουμε:
1. Να καταστραφεί ή αλλοιωθεί κάποιο από τα τμήματα της φύσης που
ξεχωρίζουν για την ομορφιά τους. Για παράδειγμα, δεν μπορώ να φανταστώ
ένα νέο δρόμο που θα αλλοιώσει περαιτέρω το τοπίο στο Δερβένι ή/και
την παραποτάμια διαδρομή μέχρι το Μαντούδι.
2. Να δημιουργήσουμε σοβαρά προβλήματα στα άγρια ζώα της περιοχής,
περνώντας μέσα από χώρους σημαντικούς για την επιβίωσή τους χωρίς να
λάβουμε μέτρα προστασίας τους.
3. Να δημιουργήσουμε νέες εστίες σκουπιδιών και υπαίθριες τουαλέτες.
4. Να απομονώσουμε το νέο δρόμο από τον παλιό μέσω προβληματικών
προσβάσεων (επικίνδυνες/τριτοκοσμικές διασταυρώσεις, έλλειψη
κατάλληλης σήμανσης, κλπ).
Τι θα ήταν καλό να προωθήσουμε:
1. Να αναδείξουμε την ομορφιά της περιοχής με την επιλογή, κατά το
δυνατόν, κατάλληλης χάραξης και δημιουργία χώρων ξεκούρασης. Σε
μια-δυο θέσεις με πανοραμική θέα ή/και τρεχούμενο νερό να
δημιουργηθούν χώροι στάθμευσης με βασικές υποδομές για την
ξεκούραση/χαλάρωση των ταξιδιωτών και την εναπόθεση των απορριμμάτων
τους.
2. Να προωθήσουμε (σε συνεργασία με τη Νομαρχία, το Δήμο Μεσσαπίων
και ιδιώτες) πρωτοβουλίες αξιοποίησης του υφιστάμενου δρόμου. Για
παράδειγμα: αγώνες αυτοκινήτου ή ανάπτυξη ήπιων αγροτουριστικών
επενδύσεων κατά μήκος του.
3. Να δημιουργήσουμε ένα Κέντρο Πληροφοριών (Information Center)
πάνω στο νέο δρόμο, κάπου στην αρχή της Β. Εύβοιας (στο Προκόπι ή λίγο
πριν). Το κέντρο αυτό θα μπορούσε να περιλαμβάνει ενημερωτικά
περίπτερα όλων των δήμων της Β. Εύβοιας, έντυπο υλικό τουριστικού
ενδιαφέροντος, βιβλία και άλλα έντυπα για τη Β. Εύβοια, αναμνηστικά
από την περιοχή, περίπτερα με τοπικά προϊόντα, ένα μικρό εκθεσιακό
χώρο που θεματικά θα μπορούσε να παρουσιάζει στοιχεία της ιστορίας και
του πολιτισμού της περιοχής, κλπ. Με καλό σχεδιασμό και διαχείριση ένα
τέτοιο κέντρο θα μπορούσε να ήταν και αντικειμενικά κερδοφόρο, πέραν
του υποκειμενικού οφέλους που θα είχαμε από την εμφάνισή μας ως καλά
οργανωμένου προορισμού.
Κλείνω με την ελπίδα ότι οι παραπάνω ή παραπλήσιες σκέψεις έχουν
ήδη γίνει από τους υπεύθυνους του έργου και τους τοπικούς άρχοντες και
ότι η πολύχρονη αναμονή δεν θα οδηγήσει στη λογική «δρόμος να 'ναι κι
ό,τι να 'ναι».