Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

«Το ΚΥΜΑ στην Αιδηψό»



Του Βασίλη Κεδίκογλου
Πρώην Υπουργού


Η κοινωνία που παροικεί την Λουτρόπολη της Αιδηψού ταλανίζεται από τη συμπεριφορά της Λιμενικής Επιτροπής για την αναστήλωση του διατηρητέου, το ΚΥΜΑ.
Εδώ και περισσότερο από δύο χρόνια χάρις και στις έντονες ενέργειες του τοπικού βουλευτή, παρά τις αντιδράσεις της κυκλοφορούσας στην περιοχή πολιτικής λαμογιάς, έχει λήξει η διαδικασία εγκρίσεων της αναστήλωσης και εκδόθηκε η άδεια οικοδομής.
Η άδεια συνοδεύτηκε και από προϋπολογισμό κατασκευής εξωφρενικού ύψους 950.000 ευρώ, ενώ έως τώρα έχουν δαπανηθεί άνω των 60.000 ευρώ για τη διαδικασία μελετών.
Το Υπουργείο Οικονομικών ανέθεσε τη διαχείριση της φροντίδας αναστήλωσης στη Λιμενική Επιτροπή, όχι όμως και τη διάθεση πιστώσεων, από τα διαθέσιμά της, για την κατασκευή Η Λιμενική
Επιτροπή μπορεί να διαθέσει χρήματα τα οποία θα της επιστραφούν όπως αυτά για τη μελέτη, που μπορεί να μπουν στους λογαριασμούς κατασκευής και να παρακρατηθούν. Από καμία διάταξη δεν προκύπτει δυνατότητα να καταβληθούν δαπάνες από Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου, όπως η Λιμενική Επιτροπή, για έργο του οποίου δεν είναι κύριος , εκτός αν δοθεί από τη ΒΟΥΛΗ ,  νομοθετική εξουσιοδότηση.
Η Λιμενική Επιτροπή έχει δύο δυνατότητες: α) να προκηρύξει την ανάθεση της κατασκευής με εκχώρηση της εκμετάλλευσης για ορισμένα χρόνια με ή χωρίς καταβολή παράλληλα μισθώματος β) να ζητήσει την εγγραφή του έργου στις Δημόσιες επενδύσεις  ή στο ΕΣΠΑ. Για το ΕΣΠΑ πρέπει να καλυφθεί η ελληνική συμμετοχή , 25%  του κόστους. Η ένταξη έργων στο ΕΣΠΑ σκοντάφτει στην ελληνική συμμετοχή. Αν τη συμμετοχή αναλαμβάνει ο φορέας τα έργα εντάσσονται αμέσως.
Από ετών συστήσαμε στη Λιμενική Επιτροπή να προκηρύξει την κατασκευή του έργου με εκχώρηση της εκμετάλλευσης: δηλ. ιδιώτης επιχειρηματίας, φυσικό ή νομικό πρόσωπο, θα συμβληθεί με εργολήπτη Δ. Έργων  και θα προσφέρει την κατασκευή με το κλειδί στο χέρι και τίμημα κατ’ αποκοπήν, μη αναθεωρούμενο, το οποίο θα αποσβεστεί ( θα επιστραφεί) από την εκμετάλλευση για ορισμένα χρόνια.
Ο τρόπος που συστήσαμε έχει τα εξής πλεονεκτήματα μεταξύ άλλων:
1)      Σταθερό τίμημα εκ των προτέρων γνωστό και το κλειδί στο χέρι.
2)      Μικρότερο κόστος- προς απόσβεση, στο μισό του προϋπολογισμού.
3)      Απελευθέρωση πόρων, πιστώσεων, για λιμενικές υποδομές κατά πολύ χρησιμότερες για την  πόλη. Όπως δύο προβλήτες για τουριστικά σκάφη, μεταφορά της προσόρμησης των F/B κοντά στους εθνικούς δρόμους και δημιουργία νέας μεγάλης αμμουδιάς (πλαζ). Ομοίως αξιοποίηση πολιτιστικά, πολεοδομικά και οικονομικά του χώρου όπου τώρα η πλατεία των F/B. Τα χρήματα είναι αρκετά.
4)      Απαλλαγή της Λιμενικής Επιτροπής από σχόλια σχετικά με την επιμονή της να διαχειριστεί τη δαπάνη της κατασκευής με ό, τι αυτό σημαίνει και σχολιάζεται.
5)      Ενίσχυση του κύρους της Λιμενικής Επιτροπής.
Την εισήγησή  μας συνοδεύσαμε με την παρότρυνση της Λιμενικής Επιτροπής να ερωτήσει το Υπουργείο Οικονομικών, αν έχει κάποια αμφιβολία και να πράξει ό, τι εκείνο συστήσει, που είναι  και ο κύριος του έργου. Γι’ αυτό αρκεί μια επίσκεψη στον Δ/ντη Δημόσιας Περιουσίας.
Παρά, τα πάρα πάνω, η Λιμενική Επιτροπή κωφεύει. Δεν προβάλλει κανένα επιχείρημα υπέρ της απόφασής της να δαπανήσει τα διαθέσιμά της και να κατασκευάσει ένα έργο με δικά της χρήματα ενώ μπορεί να εκτελεστεί χωρίς χρήματα του Λιμενικού Ταμείου. Παραμένει κολλημένη στην επιθυμία της να διαχειριστεί τη δαπάνη της κατασκευής. Αδιαφορεί για τα  δυσμενή σχόλια ότι η στάση της συνδέεται με συμφέροντα, σε μια εποχή όπου η περιρρέουσα ατμόσφαιρα συνοδεύεται από ιστορίες μίζας, προμηθειών και λαμογιάς. Ποιος εγγυάται ότι το έργο θα ολοκληρωθεί ακόμα και με 950 χιλ. ευρώ. Έχομε πικρή πείρα. Η Λιμενική Επιτροπή δεν έχει κάνει καμία έρευνα αγοράς για το εισόδημα που η επένδυση αυτή θα αποφέρει ετησίως. Δεν είναι έργο επικερδούς ωφέλειας. Γίνεται μόνον και μόνον για ιστορικούς και πολιτιστικούς λόγους και πρέπει το κεφάλαιο που θα δεσμευτεί να είναι ελάχιστο.
Το έργο έχει προϋπολογισμό κόστους 950.000 ευρώ και το ετήσιο ακαθάριστο εισόδημα ( μίσθωμα) δεν θα ξεπεράσει τις 25 χιλ. ευρώ δηλ. χρειάζονται 40 χρόνια να αποσβεστεί το κόστος χωρίς τους τόκους. Με τους τόκους χρειάζονται 75 χρόνια. Αν δοθεί σε ιδιώτες , το κόστος, θα είναι κάτω του μισού κατ’ αποκοπή ορισμένο εξ αρχής και το μίσθωμα θα αποδίδεται στο μισό χρόνο.
Τελευταίως η Λιμενική Επιτροπή δικαιολογεί την απραξία της με τον ισχυρισμό ότι δεν προχωρεί γιατί εμποδίζεται από τον υπογράφοντα, Βασίλη Κεδίκογλου. Ο ισχυρισμός είναι ανάξιος διάψευσης. Ο Βασίλης Κεδίκογλου δεν είναι προϊστάμενος της Λιμενικής Επιτροπής. Αν η Λιμενική Επιτροπή πιστεύει ότι ενεργεί νομίμως οφείλει να προχωρήσει.  Όσο για τη στάση της Δημοτικής Εξουσίας δεν εκπλήσσει. Γνωρίζει πολύ καλά ότι η οικονομική διαχείριση θα της προσπορίσει όφελος. Όφελος ποικίλων μορφών. Για τις ανάγκες λιμενικών υποδομών αδιαφορεί, ακριβώς όπως για τόσα άλλα, ακόμη και για την είσπραξη των Δημοτικών τελών.
Ο προϋπολογισμός του έργου αυξήθηκε κατά 70 χιλ. ευρώ διότι στην περίπτωση που τα χρήματα είναι της Λιμενικής Επιτροπής στον εργολάβο καταβάλλεται για γενικά έξοδα και όφελος 28%  αντί 18%.
Αυτό πως το δικαιολογεί η Λιμενική Επιτροπή;
Αυτό που χρειάζεται, όμως,  άμεσα να κάνει η Λιμενική Επιτροπή είναι να υποστυλώσει το ακίνητο εν όψει κινδύνου κατάρρευσης, λόγω χειμώνα. Η δαπάνη είναι μικρή. Το διατηρητέο να προσδεθεί σε ένα πλέγμα σιδηροδοκών κοχλιωτών και ξύλινων αποδεσμευμένο από το πάτωμα στο οποίο τώρα στηρίζεται και να στηριχθεί στο βυθό. Η Λιμενική Επιτροπή έχει ακέραια την ευθύνη. Θα ελεγχθεί για παράλειψη καθήκοντος.
Από όλα τα παραπάνω αβίαστα προκύπτει ότι η διάθεση (κατασπατάληση) των διαθεσίμων του Λιμενικού Ταμείου είναι έγκλημα.
Είναι λυπηρό ότι από αυτή τη διαδικασία απουσιάζει η Περιφέρεια. Δεν βλέπει ότι η τακτική της Λιμενικής Επιτροπής έχει αντικυβερνητικό χαρακτήρα; Η κυβέρνηση επιδιώκει φειδώ στις δημόσιες δαπάνες και ένταξη περισσοτέρων έργων στο ΕΣΠΑ.
Καλούμε την Λιμενική Επιτροπή να σωφρονισθεί. Να ζητήσει ένταξη των Λιμενικών υποδομών στο ΕΣΠΑ και να χρησιμοποιηθούν τα δικά της διαθέσιμα για την κάλυψη της ελληνικής συμμετοχής, του 25% του κόστους. Θα εκτελέσει κατ’ αυτόν τον τρόπο έργα 4,00 εκ. ΕΥΡΩ. Προς τούτο να προβεί στη σύνταξη μελετών: από τον κρηπιδότοιχο στα Ήλια και το Λιμάνι κάτω από τα ξενοδοχεία «Στάδιο» και «Ηράκλειο», την πλαζ κάτω από το πάρκο, έως προβλήτες για ιστιοφόρα, μεγάλη πλαζ κάτω από την παραλιακή λεωφόρο, εκσυγχρονισμό της πλατείας των F/B και μεταφορά της προσόρμησης των F/B  στο τέλος της ακτής του Αγ. Νικολάου και τέλος καταφύγιο στα Γιάλτρα.
Τα χρήματα αρκούν. Και όλα αυτά δεν θα γίνουν, αν το 1,00 εκατ.  ΕΥΡΩ (διαθέσιμα) ξοδευτούν για ένα αναψυκτήριο 50,00 m² που μπορεί να γίνει με ξένα λεπτά.
Κύριοι της Λιμενικής Επιτροπής και του Δήμου συνέλθετε. Αιδώς Αργείοι.! Αιδώς!
Ιστιαίοι και Αιδήψιοι γρηγορείτε!... Διαφορετικά ο ποιητής θα υπομνήσει: «δεν έχει πλοίο, δεν έχει οδό…» (για την ανάπτυξη όπως τα κάνατε -  Κ. Καβάφης «Η πόλις»).

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η Εκδήλωση για την ΕΛΔΥΚ στο Σπαθάρι

  της Γιάννας Κορέλη -Μπουλουγούρη φωτο Γιάννη Δραπανιώτη Το Σάββατο   14 Σεπτεμβρίου 2019 έγινε με κάθε επισημότητα   η καθιερωμένη τελετή απόδοσης τιμών στους πεσόντες αξιωματικούς και οπλίτες της Ελληνικής Δύναμης Κύπρου κατά την Τουρκική εισβολή τον Ιούλιο και Αύγουστο του 1974. Τη φετινή εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους οι εξής: Ο πρέσβης   της Κυπριακής   Δημοκρατίας κ. Κενεβέζος Κυριάκος   Ο εκπρόσωπος της   Σχολής Πεζικού Χαλκίδας συνταγματάρχης κ.   Πράγιας Αντώνιος, επικεφαλής στρατιωτικής αντιπροσωπείας.    Ο εκπρόσωπος της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας περιφερειακός σύμβουλος κ. Τοουλιάς Ανδρέας,     Ο   διοικητής του Αστυνομικού τμήματος Μαντουδίου     Αστυνόμος Β’ κ. Ντούλμας Δημήτριας   Ο προϊστάμενος του Λιμενικού Σταθμού Μαντουδίου   Υποπλοίαρχος Λιμενικού κ . Ζυγογιάννης Κωνσταντίνος    Ο προϊστάμενος του Πυροσβεστικού Κλιμακίου Μαντουδίου,   πυρονόμος   κ. Φίφας Αθανάσιος     Ο Δήμαρχος   Μαντουδίου-Λίμνης-Αγ. Άννας κ. Τσαπουρν

Μετασχηματιστές που κάνουν... ΜΠΑΜ!

Η ΔΕΗ χρησιμοποιεί στο δίκτυο της μετασχηματιστές διανομής με πλήρωση ελαίων (λαδιού), γιατί το λάδι έχει διηλεκτρικές και ψυκτικές ιδιότητες. Όταν προκληθεί εσωτερικό βραχυκύκλωμα το λάδι διασπάται σε εύφλεκτα αέρια (μεθάνιο, κτλ) και τότε δημιουργείται υπερπίεση η οποία οδηγεί σε διάρρηξη του δοχείου του μετασχηματιστή, σε ανάφλεξη των αερίων (λόγω της υψηλής θερμοκρασίας στο σημείο του βραχυκυκλώματος και της επαφής του με το οξυγόνο του αέρα) και στη συνέχεια σε έκρηξη. Το σημείο ανάφλεξης του λαδιού είναι 140 βαθμοί Κελσίου. Το λάδι δεσμεύει το νερό, για το λόγο αυτό απαιτείται θέρμανση με παράλληλη δημιουργία κενού και φυγοκέντριση του με μηχανή καθαρισμού για την αφύγρανση του. Κατά τη διαδικασία μείωσης του φορτίου ενός μετασχηματιστή, δηλαδή της συστολής του υγρού πλήρωσης, δημιουργείται συμπύκνωση υδρατμών στο δοχείο διαστολής, τους οποίους φέρνει ο αέρας που εισέρχεται σ'  αυτό μέσω του αφυγραντήρα στους μετασχηματιστές ισχύος ή του αναπνευστικού πώματο

ο δρόμος της απώλειας

του ΠΒ   στις Ροβιές οι ταμπέλες κλείνουν ένα ανοιχτό δρόμο... Φαντάσου να βιάζεσαι να προφτάσεις το φέρρυ στον Αγιόκαμπο ξεκινώντας από τη Λίμνη.Μόλις φτάσεις στη στροφή για Βουτά Ιστιαία, βλέπεις και τρελαίνεσαι, τα τόξα να σου δείχνουν υποχρεωτικά πορεία για Αιδηψό μέσω Ιστιαίας. Να γκαζώνεις στο δρόμο προς Βουτά για να κερδίσεις τον παραπάνω χρόνο που χρειάζεσαι,