Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η ΤΕΧΝΗ ΣΤΗ ΖΩΗ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ

Γράφει ο Νίκος Ζυγογιάννης

Η Τέχνη είναι κοινωνικό φαινόμενο, είναι μια ειδική δραστηριότητα της
κοινωνικής ζωής, που άμεσος σκοπός της είναι η δημιουργία του ωραίου.
Πηγάζει από τη βαθύτερη ανάγκη του ανθρώπου να γνωρίσει όχι μόνο τον
εαυτό του και τον κόσμο του, αλλά και τον "άλλο" κόσμο και τους άλλους
ανθρώπους.

Σκοπός της Τέχνης δεν είναι άλλος από το φανέρωμα της ομορφιάς. Το
κάλλος αυτό καθαυτό καλλιεργεί τον άνθρωπο, τον υψώνει, το μορφώνει. Ο
πλουτισμός και η ένταση της συναισθηματικής μας ζωής, η προσφορά της
ιδιότυπης εκείνης συγκίνησης και χαράς, της βαθύτερα ψυχικής ευφορίας
που χαρίζει στον άνθρωπο το κάλλος είναι ο σκοπός της Τέχνης.

Όμως η Τέχνη δεν είναι αυτοσκοπός, αλλά και μια κοινωνική λειτουργία
που έχει προορισμό να βοηθήσει τον άνθρωπο, ώστε να ξεπεράσει τα
προβλήματά του και να τον ενισχύσει στον αγώνα του για πρόοδο.

Ένας άλλος σκοπός της Τέχνης είναι να εκφράζει ο καλλιτέχνης στο έργο
του, συνειδητά ή ασυνείδητα, την κρίση του, να λέει τη γνώμη του για
όσα παρατηρεί στη ζωή, να προβάλλει ή να λύνει τα προβλήματα που
δημιουργεί η ζωή. Ο καλλιτέχνης έχει υποχρέωση και ανάγκη να παίρνει
μέρος στη ζωή της κοινωνίας στην οποία ζει και να συμπαραστέκεται
στους συμπολίτες του. Γιατί όποιος έχει πολιτογραφηθεί στων "ιδεών την
πόλη" (κατά την έκφραση του Καβάφη) έχει βαριές ευθύνες απέναντι στους
συνανθρώπους του.

Δύσκολα μπορεί να απαριθμήσει κανείς τις υπηρεσίες που προσφέρει η
Τέχνη στο κοινωνικό σώμα. Τραγουδάει τις εμπειρίες και τις προσδοκίες,
τις χρείες και τις βλέψεις του ανθρώπου. Δίνει εορταστικό τόνο στις
πιο επίπονες και θλιβερές, στις πιο πικρές και πεζές περιστάσεις της
ζωής και έτσι μπορεί ο άνθρωπος να "σηκώνεται", να μη συνθλίβεται από
τις χαρές και τις λύπες του, από τις επιτυχίες και τα δεινά του. Ένα
έργο τέχνης βοηθάει τον απλό άνθρωπο να νιώσει συγκινήσεις, το θέλγει
και τον κάνει πλουσιότερο σε εμπειρία ζωής, τον ευγενίζει, εκτείνει
και ανατείνει το συναισθηματικό του κόσμο. Γίνεται ένας άλλος άνθρωπος
με ανακαινισμένη την εσωτερική του ζωή, αφού αξιώθηκε να γνωρίσει μια
απροσδόκητη ψυχική ευφορία. Οι Έλληνες θεωρούσαν την Τέχνη, όχι απλή
τέρψη, αλλά παιδεία έξοχη για τους πολίτες. Η απουσία της Τέχνης από
τη ζωή ήταν αφόρητη γι'αυτούς, γιατί ισοδυναμεί όχι μόνο με άχαρη ζωή,
αλλά με ζωή τυφλή, απαίδευτη, ακαλλιέργητη. Δικαιολογημένα, ο Μπρεχτ
επιμένει στην ψυχαγωγική αλλά και διδακτική σπουδαιότητα της Τέχνης:
"Η επιστήμη και η Τέχνη συναντιώνται σε τούτο: ότι σκοπός και των δυο
είναι να κάνουν πιο εύκολη τη ζωή των ανθρώπων".

Ιδιαίτερα στις μέρες μας, η ζωή είναι πιο δύσκολη από άλλες εποχές,
επειδή επικρατεί μια "σύγχυση" στόχων και μια κοινωνική αναταραχή. Η
Τέχνη προστατεύει το σύγχρονο άνθρωπο από την ισοπέδωση που προκαλεί η
κοινωνία της κατανάλωσης. Το βοηθά να αντιλαμβάνεται την ομορφιά και
να νιώθει ευχαρίστηση πέρα από τη χρήση υλικών αντικειμένων και έτσι
να αντιστέκεται στις πλαστές και ψευδώνυμες υλιστικές ομορφιές.
Επομένως, είναι αναγκαίο ο σύγχρονος άνθρωπος και ιδιαίτερα ο νέος να
είναι σε θέση να απολαμβάνει κάθε μορφή τέχνης. Είναι αναγκαίο να
γίνεται "δέκτης" των μηνυμάτων, των εντυπώσεων, των απόψεων, που
εκφράζει ο καλλιτέχνης με ένα έργο τέχνης. Αυτό, βέβαια, θα
επιτευχθεί, όταν θα πάψει να πιστεύει ότι η επαφή με την Τέχνη είναι
μια "ελιτίστικη" συνήθεια και ότι αφορά τους λίγους, τους εκλεκτούς
του πνεύματος.

Το σχολείο, στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια βαθμίδα, έχει τη
δυνατότητα να μυήσει το παιδί και τον έφηβο στη χαρά που προσφέρει η
Τέχνη και να ευαισθητοποιήσει την ψυχή του στο άκουσμα μιας μουσικής
σύνθεσης, τη θέα ενός γλυπτού ή ζωγραφικού έργου, την παρακολούθηση
μιας θεατρικής παράστασης. Αυτό θα συντελεστεί όχι μόνο με τη
διδασκαλία μαθημάτων που αφορούν τις "καλές τέχνες", αλλά κυρίως με τη
συνεχή επαφή του μαθητή με τις καλλιτεχνικές δημιουργίες. Το σχολείο
θα πρέπει να είναι ανοιχτό στα πολιτιστικά δρώμενα της κοινωνίας μέσα
στην οποία βρίσκεται. Οργανωμένες επισκέψεις σε μουσεία, πινακοθήκες,
εκθέσεις βιβλίων, παρακολούθηση θεατρικών παραστάσεων ή
κινηματογραφικών ταινιών θα βοηθήσουν το μαθητή να βιώσει την
ενασχόληση με την Τέχνη ως ψυχαγωγία, ως αληθινή τέρψη της ψυχής και
να μην ασχολείται μόνο με τις σύγχρονες μορφές διασκέδασης
(καφετέριες, μπαρ κ.τ.λ.). Αλλά και το ίδιο να οργανώνει πολιτιστικές
και καλλιτεχνικές εκδηλώσεις, ώστε ο νέος να βρίσκει διέξοδο, να
ξεφεύγει από τη ρουτίνα και την καθημερινότητα και να ζει παράλληλα με
τη βιολογική και την πνευματική ζωή...

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η ΙΔΡΥΣΗ ΤΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ Λ. ΑΙΔΗΨΟΥ ΑΠΟ ΤΟ ΕΑΜ ( Η Αιδηψός στα άρματα και στα γράμματα )

  Γιώργος Κ. Σταραντζής Δικηγόρος «Ετούτο το σπίτι (το Πανεπιστήμιο) θα φάει το άλλο (το παλάτι)»  Θ. ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ Το Γυμνάσιο-παράρτημα τότε, Λ. Αιδηψού ιδρύθηκε στα πιο βαριά , στα πιο σκοτεινά χρόνια της Κατοχής το 1944. Η φωτεινή πρωτοβουλία ανήκε στην τοπική οργάνωση του ΕΑΜ Αιδηψού της οποίας γενικός γραμματέας ήταν ο Γιάννης Βασιλάκος . Ένας νέος πλημμυρισμένος από τα ιδανικά του ΕΑΜ για μια Ελλάδα με εθνική ανεξαρτησία. Με δημοκρατικό σύστημα διακυβερνήσεως. Μια Ελλάδα της Ελευθερίας, της κοινωνικής δικαιοσύνης, της δουλειάς, της προόδου και της ανόρθωσης. Μια Ελλάδα που, ως πρώτη προτεραιότητα θα έβαζε την παιδεία και την μόρφωση του λαού μας. Αυτός ήταν ο ιδεολογικός προσανατολισμός του νεαρού , τότε, γραμματέα του ΕΑΜ Αιδηψού, ο οποίος διέθετε και μόρφωση και σύνεση. Συνεπικουρούμενος από το ΕΑΜ Ιστιαίας του οποίου ο γενικός γραμματέας ήταν τότε ο δικηγόρος Κώστας Τσάμης - μου τον γνώρισε εδώ, στην Αθήνα ο φίλος μου γιατρός Σπύρος Περπατάρης - ανέπτυξε κα

Μετασχηματιστές που κάνουν... ΜΠΑΜ!

Η ΔΕΗ χρησιμοποιεί στο δίκτυο της μετασχηματιστές διανομής με πλήρωση ελαίων (λαδιού), γιατί το λάδι έχει διηλεκτρικές και ψυκτικές ιδιότητες. Όταν προκληθεί εσωτερικό βραχυκύκλωμα το λάδι διασπάται σε εύφλεκτα αέρια (μεθάνιο, κτλ) και τότε δημιουργείται υπερπίεση η οποία οδηγεί σε διάρρηξη του δοχείου του μετασχηματιστή, σε ανάφλεξη των αερίων (λόγω της υψηλής θερμοκρασίας στο σημείο του βραχυκυκλώματος και της επαφής του με το οξυγόνο του αέρα) και στη συνέχεια σε έκρηξη. Το σημείο ανάφλεξης του λαδιού είναι 140 βαθμοί Κελσίου. Το λάδι δεσμεύει το νερό, για το λόγο αυτό απαιτείται θέρμανση με παράλληλη δημιουργία κενού και φυγοκέντριση του με μηχανή καθαρισμού για την αφύγρανση του. Κατά τη διαδικασία μείωσης του φορτίου ενός μετασχηματιστή, δηλαδή της συστολής του υγρού πλήρωσης, δημιουργείται συμπύκνωση υδρατμών στο δοχείο διαστολής, τους οποίους φέρνει ο αέρας που εισέρχεται σ'  αυτό μέσω του αφυγραντήρα στους μετασχηματιστές ισχύος ή του αναπνευστικού πώματο

ΚΛΗΜΗΣ ΖΩΚΑΡΗΣ-ΝΕΟ ΑΝΘΟΣ ΤΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗΣ ΣΚΕΨΗΣ-

ΤΟΥ Γ. ΣΤΑΡΑΝΤΖΗ ΔΙΚΗΓΟΡΟΥ Ο Αρχ/της Κλήμης Ζώκαρης -εξ Αιδηψού, «ουκ ασήμου πόλεως πολίτης»-, έχει μία ακατάπαυστη πνευματική δημιουργία και παραγωγή στη θεολογική και φιλοσοφική σκέψη. Το τελευταίο χρονικά έργο του ο «Ωριγένης» είναι ένα σύγγραμμα άρτιο και ολοκληρωμένο μέσα στη θεολογική και φιλοσοφική γραμματεία μας. Αποδεικνύει το εύρος των γνώσεων του πάνω στην Αρχαία Ελληνική σκέψη - Πλάτωνα, Αριστοτέλη, Επίκουρος, Κυνικοί, Στωικοί - αλλά και το βάθος της θεολογικής του παιδείας και το ύψιστο βεληνεκές των ερευνών του και των θεολογικών του μελετών που με τον τίτλο «ΠΑΤΕΡΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ» ανέρχονται σε 10 τόμους! Αν δε σε αυτούς τους τόμους προστεθεί η λάμψη και η γοητεία του προσωπικού του ύφους, συγκροτούν μία ΑΡΙΣΤΗ πραγματεία πάνω σε θεολογικά θέματα και στους Μεγάλους Πατέρες της Εκκλησίας. Μόλις μου έστειλε τον «ΩΡΙΓΕΝΗ» -ήταν καλοκαίρι στην Αιδηψό-τον διάβασα και ένοιωσα μεγάλη πνευματική απόλαυση. Τελώ πράγματι κάτω από τη γοητεία της Νέας αυτής μελέτης του και θ