Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Επίθεση, αντί άμυνας.

Ο άλλος δρόμος εξόδου από την οικονομική κρίση. Επίθεση,
αντί άμυνας.

Του Βασίλη Κεδίκογλου

Εδραιώθηκε η πίστη, πως η κρίση που διέρχεται η Ευρώπη
σήμερα οφείλεται πρωτίστως στο ΕΥΡΩ. Η Ελλάδα δεν θα περνούσε
αυτά που βιώνει σήμερα, χωρίς το ΕΥΡΩ.

Κρίσεις περάσαμε στο πρόσφατο παρελθόν, μεγαλύτερη αυτή του
1985-87, μετά τις εκλογές του 1985, όταν ο λαός έδωσε την εντολή στο
ΠΑΣΟΚ, «για ακόμη καλύτερες μέρες». Τα διαθέσιμα του Κράτους
ήταν περί τα 300 εκατ. δολάρια. Και όμως! Με μια υποτίμηση του
νομίσματος, ένα μικρό δανεισμό περί τα 3.00 δις δολ., με ένα τριετές
πάγωμα των μισθών και μια αύξηση των επιτοκίων ξεπεράστηκε η
κρίση και μάλιστα ενωρίτερα. Και χωρίς κούρεμα χρέους οι αντιδράσεις
της κοινής γνώμης και οι αναμενόμενες εκλογές του 1989 οδήγησαν
στη διακοπή εκείνες της οικονομικής πολιτικής, ενωρίτερα από ό, τι
επιβαλλόταν.

Ποια η διαφορά τότε και τώρα; Τότε η χώρα μέλος της Ε.Ο.Κ, είχε
το δικό της εθνικό νόμισμα, τη δραχμή. Υπήρχε το ECU όμως η δραχμή
δεν ήταν σταθερά συνδεδεμένη με το ECU, κυμαινόταν σύμφωνα με τις
αποφάσεις της κυβέρνησης και είχε πρωθυπουργό, ο οποίος επρέσβευε
την αρχή πως «η πολιτική καταξιώνεται όταν έχει ανατρεπτική πνοή»,
τον Ανδρέα Παπανδρέου.

Τώρα η χώρα είναι μέλος της Ο.Ν.Ε, της Οικονομικής ναι
Νομισματικής Ένωσης, η οποία λειτούργησε μόνον ως νομισματική και
ποτέ ως οικονομική ένωση. Η χώρα μας έχει κοινό νόμισμα , το ΕΥΡΩ,
χωρίς πολιτική εξουσία επ' αυτού. Είναι ένα οθνείον νόμισμα, όπως
παρατήρησε ο δημοσιογράφος Κων. Κόλμερ.

Τώρα η χώρα δεν έχει κυριαρχία επί του ΕΥΡΩ, δηλ. έλεγχο
της ποσότητας που κυκλοφορεί , του επιτοκίου, της συναλλαγματικής
ισοτιμίας, που είναι τα κύρια όπλα διεξόδου από την οικονομική κρίση.

Ο πρωθυπουργός τον Οκτώβριο του 2009, δεν ετόλμησε το
ανατρεπτικό βήμα, έξοδο από την ΟΝΕ και επάνοδο σε εθνικό νόμισμα,
δραχμή ή φοίνικα, ανεξάρτητο, οπότε μπορούσε να εφαρμοστεί
πολιτική ανάλογη με το 1985.

Όπως παρατηρεί ο καθηγητής Ιωάννης Βαβούρας:

1. Εάν η Ελλάδα είχε το δικό της νόμισμα δεν θα χρεοκοπούσε,
στο μέτρο που τα δημόσια ελλείμματα θα καλύπτονταν με έκδοση νέου
χρήματος (το οποίο βέβαια προκαλεί πληθωρισμό, αλλά αυτό είναι
άλλο ζήτημα). Η έκδοση νέου χρήματος για κάλυψη των ελλειμμάτων
ουσιαστικά λειτουργεί ως μια μορφή φορολογίας, με διαφορετικές όμως
αναδιανεμητικές επιπτώσεις και χωρίς να οδηγεί σε ύφεση. Στις χώρες
με ανεξάρτητη νομισματική πολιτική το δημόσιο χρέος αποτελείται
ουσιαστικά από το εξωτερικό χρέος.
2. Εάν είχαμε δικό μας νόμισμα, θα μπορούσαμε μεταβάλλοντας
τη συναλλαγματική ισοτιμία να αυξήσπουμε την ανταγωνιστικότητα
της οικονομίας μας, πράγμα που τώρα δεν μπορεί να γίνει, (εξ αιτίας
της ΟΝΕ), με αποτέλεσμα η ανταγωνιστικότητα να βελτιώνεται
αποκλειστικά μέσω της συρρίκνωσης του κόστους παραγωγής. Στη
χώρα μας η συρρίκνωση του κόστους παραγωγής θεωρείται ότι
επιτυγχάνεται μέσω του περιορισμού του εργασιακού κόστους. Ποτέ
δεν δόθηκε έμφαση στην αύξηση της παραγωγικότητας ή στην
καινοτομία.
3. Ήταν γνωστό ευθύς εξ αρχής ότι η ΟΝΕ δεν αποτελούσε
ένα ενιαίο νομισματικό χώρο. Για το λόγο αυτό δημιουργήθηκαν τα

διαρθρωτικά ταμεία. Όμως δεν αξιοποιήθηκαν κατάλληλα οι πόροι και
η ελληνική οικονομία δεν συνέκλινε προς την κοινοτική. Οι διαφορές
παραγωγικότητας έτσι παρέμειναν.
4. Ο περιορισμός των δημοσίων ελλειμμάτων μέσω της μείωσης
των δαπανών για μισθούς, συντάξεις και κοινωνικές δαπάνες οδηγεί
αναπόφευκτα στον περιορισμό της ζήτησης και συνακόλουθα στην
ύφεση, η οποία είναι ακόμη μεγαλύτερη από το αίσθημα αβεβαιότητας
που προκαλείται. Αυτό συνέβη και στην περίπτωση της Ελλάδας. Οι
μειώσεις, με τον τρόπο μάλιστα που έγιναν (προσδοκίες για άλλες
περικοπές), είχαν πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα, με αποτέλεσμα να
επιτείνουν ακόμη περισσότερο την ύφεση».

Κυβερνητικοί αξιωματούχοι εγκλωβισμένοι στην υφεσιακή
πολιτική της εσωτερικής νομισματικής υποτίμησης, της μείωσης των
δαπανών, προβαίνουν και σε ανακριβείς δηλώσεις, επιτείνοντας τον
πανικό από τον οποίο φαίνεται να διακατέχονται, όπως «αγωνιζόμαστε
κατά της υποτίμησης η οποία θα ευνοήσει αυτούς που έβγαλαν τα
χρήματά τους έξω με σκοπό να αγοράσουν τις περιουσίες της χώρας
μας μπιρ-παρά». Πανικοβλημένοι δείχνουν από τη μια να βραβεύουν
αυτούς που άδειασαν τη χώρα από συνάλλαγμα και από την άλλη να
αγνοούν ότι η ισοτιμία που θα καθοριστεί και ασφαλώς θα είναι και
ως προς τα δύο νομίσματα, ΕΥΡΩ και Δολάριο, θα είναι η ίδια, εδώ
και έξω, σε όλες τις χώρες. Κι εδώ μπορεί να υπάρχουν καταθέσεις σε
ξένο νόμισμα. Όσοι θα έχουν τα χρήματά τους εδώ θα απολαμβάνουν
μεγαλύτερο επιτόκιο καταθέσεων, όσοι επαναφέρουν τα χρήματά τους θα
καταβάλουν και φόρο αδικαιολόγητης εξαγωγής, 5%. Γιατί δεν υπήρξαν
ζημίες από προηγούμενες υποτιμήσεις , όπως το 1985;.

Αφήνουν να εννοηθεί κάτι χειρότερο για να δικαιολογήσουν
τον πανικό τους: ότι μπορεί να υπάρξει κάποια διολίσθηση. Όταν τα
πράγματα υπολογιστούν σωστά διολίσθηση δεν υπάρχει και πάντως το
επιτόκιο των καταθέσεων θα υπερκαλύπτει την τυχόν απώλεια.

Χωρίς αμφιβολία αν μετά τον καθορισμό της ισοτιμίας η Τράπεζα
της Ελλάδας προσφέρει ειδική τιμή συναλλάγματος για διάστημα, 15
ημερών, με εγγυημένη χρονικώς ισοτιμία και προείσπραξη των τόκων,
αφθόνως, θα εισρεύσει συνάλλαγμα.

Μύθος είναι η τάχα έλλειψη καυσίμων στη χώρα μας που διαθέτει
πέντε διυλιστήρια. Οι δαπάνες λειτουργίας αυτών υπερβαίνουν, ως αξία,
το κόστος των καυσίμων που χρειαζόμαστε. Στροφή ολοταχώς λοιπόν.
Επίθεση αντί άμυνας.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η ΙΔΡΥΣΗ ΤΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ Λ. ΑΙΔΗΨΟΥ ΑΠΟ ΤΟ ΕΑΜ ( Η Αιδηψός στα άρματα και στα γράμματα )

  Γιώργος Κ. Σταραντζής Δικηγόρος «Ετούτο το σπίτι (το Πανεπιστήμιο) θα φάει το άλλο (το παλάτι)»  Θ. ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ Το Γυμνάσιο-παράρτημα τότε, Λ. Αιδηψού ιδρύθηκε στα πιο βαριά , στα πιο σκοτεινά χρόνια της Κατοχής το 1944. Η φωτεινή πρωτοβουλία ανήκε στην τοπική οργάνωση του ΕΑΜ Αιδηψού της οποίας γενικός γραμματέας ήταν ο Γιάννης Βασιλάκος . Ένας νέος πλημμυρισμένος από τα ιδανικά του ΕΑΜ για μια Ελλάδα με εθνική ανεξαρτησία. Με δημοκρατικό σύστημα διακυβερνήσεως. Μια Ελλάδα της Ελευθερίας, της κοινωνικής δικαιοσύνης, της δουλειάς, της προόδου και της ανόρθωσης. Μια Ελλάδα που, ως πρώτη προτεραιότητα θα έβαζε την παιδεία και την μόρφωση του λαού μας. Αυτός ήταν ο ιδεολογικός προσανατολισμός του νεαρού , τότε, γραμματέα του ΕΑΜ Αιδηψού, ο οποίος διέθετε και μόρφωση και σύνεση. Συνεπικουρούμενος από το ΕΑΜ Ιστιαίας του οποίου ο γενικός γραμματέας ήταν τότε ο δικηγόρος Κώστας Τσάμης - μου τον γνώρισε εδώ, στην Αθήνα ο φίλος μου γιατρός Σπύρος Περπατάρης - ανέπτυξε κα

Μετασχηματιστές που κάνουν... ΜΠΑΜ!

Η ΔΕΗ χρησιμοποιεί στο δίκτυο της μετασχηματιστές διανομής με πλήρωση ελαίων (λαδιού), γιατί το λάδι έχει διηλεκτρικές και ψυκτικές ιδιότητες. Όταν προκληθεί εσωτερικό βραχυκύκλωμα το λάδι διασπάται σε εύφλεκτα αέρια (μεθάνιο, κτλ) και τότε δημιουργείται υπερπίεση η οποία οδηγεί σε διάρρηξη του δοχείου του μετασχηματιστή, σε ανάφλεξη των αερίων (λόγω της υψηλής θερμοκρασίας στο σημείο του βραχυκυκλώματος και της επαφής του με το οξυγόνο του αέρα) και στη συνέχεια σε έκρηξη. Το σημείο ανάφλεξης του λαδιού είναι 140 βαθμοί Κελσίου. Το λάδι δεσμεύει το νερό, για το λόγο αυτό απαιτείται θέρμανση με παράλληλη δημιουργία κενού και φυγοκέντριση του με μηχανή καθαρισμού για την αφύγρανση του. Κατά τη διαδικασία μείωσης του φορτίου ενός μετασχηματιστή, δηλαδή της συστολής του υγρού πλήρωσης, δημιουργείται συμπύκνωση υδρατμών στο δοχείο διαστολής, τους οποίους φέρνει ο αέρας που εισέρχεται σ'  αυτό μέσω του αφυγραντήρα στους μετασχηματιστές ισχύος ή του αναπνευστικού πώματο

ΚΛΗΜΗΣ ΖΩΚΑΡΗΣ-ΝΕΟ ΑΝΘΟΣ ΤΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗΣ ΣΚΕΨΗΣ-

ΤΟΥ Γ. ΣΤΑΡΑΝΤΖΗ ΔΙΚΗΓΟΡΟΥ Ο Αρχ/της Κλήμης Ζώκαρης -εξ Αιδηψού, «ουκ ασήμου πόλεως πολίτης»-, έχει μία ακατάπαυστη πνευματική δημιουργία και παραγωγή στη θεολογική και φιλοσοφική σκέψη. Το τελευταίο χρονικά έργο του ο «Ωριγένης» είναι ένα σύγγραμμα άρτιο και ολοκληρωμένο μέσα στη θεολογική και φιλοσοφική γραμματεία μας. Αποδεικνύει το εύρος των γνώσεων του πάνω στην Αρχαία Ελληνική σκέψη - Πλάτωνα, Αριστοτέλη, Επίκουρος, Κυνικοί, Στωικοί - αλλά και το βάθος της θεολογικής του παιδείας και το ύψιστο βεληνεκές των ερευνών του και των θεολογικών του μελετών που με τον τίτλο «ΠΑΤΕΡΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ» ανέρχονται σε 10 τόμους! Αν δε σε αυτούς τους τόμους προστεθεί η λάμψη και η γοητεία του προσωπικού του ύφους, συγκροτούν μία ΑΡΙΣΤΗ πραγματεία πάνω σε θεολογικά θέματα και στους Μεγάλους Πατέρες της Εκκλησίας. Μόλις μου έστειλε τον «ΩΡΙΓΕΝΗ» -ήταν καλοκαίρι στην Αιδηψό-τον διάβασα και ένοιωσα μεγάλη πνευματική απόλαυση. Τελώ πράγματι κάτω από τη γοητεία της Νέας αυτής μελέτης του και θ