Του κ. Παναγιώτη Γεωργίου Κούβαρη
Η κανονική πίεση στα ελαστικά των αυτοκινήτων προσφέρει, σύμφωνα με ευρωπαϊκές έρευνες, αρκετά μικρότερη κατανάλωση καυσίμου και σαφώς μεγαλύτερη ασφάλεια. Οι έρευνες επιβεβαίωσαν ότι το ελαστικό, καθώς αποτελεί τον μοναδικό συνδετικό κρίκο μεταξύ του οχήματος και του δρόμου, όταν έχει λανθασμένη πίεση του αέρα μπορεί να έχει δραματικές επιπτώσεις στην οδική συμπεριφορά του αυτοκινήτου. Οι ίδιες έρευνες διαπίστωσαν, επίσης, ότι η σωστή πίεση εξασφαλίζει τη μακροβιότητα του ελαστικού και αποτρέπει τον κίνδυνο μιας πρόωρης φθοράς του.
Έτσι, είναι σημαντικό να ελέγχεται η πίεση των ελαστικών που βάζει τέλος στη σπατάλη του καυσίμου και προσφέρει μεγαλύτερη ασφάλεια στον οδηγό και στους επιβάτες του οχήματος.
Επειδή υπάρχει, πολλές φορές, σχετική αβλεψία των οδηγών θα εφαρμοστεί από το Νοέμβριο του 2012 Οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης που προβλέπει τον υποχρεωτικό εφοδιασμό των ΙΧ αυτοκινήτων με συστήματα ελέγχου της πίεσης των ελαστικών. Η αρχή θα γίνει με τα νέα μοντέλα τα οποία θα κυκλοφορήσουν από το Νοέμβριο του 2012 και μετά.
Η προαναφερόμενη Οδηγία δεν αφορά τα οχήματα που ήδη κυκλοφορούν, ούτε τα οχήματα που έχουν λανσαριστεί ήδη στις αγορές ακόμη και αν ταξινομηθούν από τη συγκεκριμένη ημερομηνία και μετά. Πρόκειται για μια μεταβατική περίοδο, η οποία λήγει το 2014, οπότε θα είναι υποχρεωτικά τα συστήματα για τον έλεγχο της πίεσης των ελαστικών σε κάθε καινούργιο ΙΧ αυτοκίνητο.
Προς το παρόν, οι οδηγοί πρέπει να ελέγχουν μόνοι τους σε τακτά χρονικά διαστήματα την πίεση των ελαστικών σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή. Το πινακάκι με τις τιμές πίεσης βρίσκεται συνήθως στην εσωτερική πλευρά από το καπάκι του ρεζερβουάρ ή στο κολονάκι της πόρτας.
Επισημαίνεται ότι έρευνες που πραγματοποιήθηκαν σε 11 ευρωπαϊκές χώρες απέδειξαν ότι το 63% των αυτοκινήτων κυκλοφορούν με ελαστικά που έχουν χαμηλότερη πίεση από την κανονική.
Ενδεικτικά αποκαλύφθηκε ότι το 75% των φορτηγών κυκλοφορούν με ελαστικά χαμηλότερης πίεσης από την προβλεπομένη, κοστίζοντας στους ιδιοκτήτες τους πάνω από 1000 ευρώ το χρόνο σε σπατάλη καυσίμου.
Στην Ευρώπη, συνολικά, εξαιτίας αυτής της αμέλειας σπαταλήθηκαν το 2011 περισσότερα από 3,1 εκατομμύρια λίτρα καυσίμου αξίας περίπου 5 δις ευρώ, ενώ το περιβάλλον επιβαρύνθηκε με 7,4 εκατομμύρια τόνους διοξειδίου του άνθρακα.