Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Να τιμηθεί η σφαγή του Μαντουδίου το 1823



Με την ευκαιρία του εορτασμού της επετείου της 25ης Μαρτίου, ο
Kireas.org αναγνωρίζοντας ότι σημαντικές πτυχές της ιστορίας της
περιοχής κατά την Ελληνική Επανάσταση του 1821 παραμένουν άγνωστες και
αμνημόνευτες, κατάθεσε την παρακάτω πρόταση στο Δημοτικό Συμβούλιο
Κηρέως.

Σύμφωνα με δημοσιευμένα στοιχεία της τοπικής εφημερίδας Σερβιτόρος της
Ευβοίας, το 1823, ο τουρκικός στρατός του Γιουσούφ Μπερκόφτσαλη
ξεπερνώντας την αντίσταση των Ελλήνων στο ρέμα του Μαντουδίου κατέκαψε
το Μαντούδι και έσφαξε τους κατοίκους του.  Αρκετοί Μαντουδιανοί στην
προσπάθεια τους να γλιτώσουν την σφαγή κατάφυγαν χωρίς επιτυχία στη
σημερινή θέση "Πελέκι". Το οποίο φέρεται ότι πήρε το όνομα του από τις
σφαγές (δηλ. από τον πέλεκυ των Τούρκων)

Σύμφωνα με την ίδια πηγή <<Για τη σφαγή των κατοίκων του Μαντουδίου,
διασώθηκε προφορικά, ότι μετά την καταστροφή στα Πλατάνια, είχε
γεμίσει από κεφάλια σκοτωμένων το πηγάδι που υπήρχε κοντά στο σημερινό
γήπεδο. Ακόμη, πως μέσα στις κουφάλες των πλατανιών, υπήρχαν
νεκροκεφαλές μέχρι τις αρχές του 20ου αιώνα>>.

Το σύγγραμμα του Ιωάννη Μαυρομάτη <<Ιστορία του Αγώνος της εν Εύβοια
Επαναστάσεως του 1821>> επιβεβαιώνει ότι 30.000 Γενίτσαροι και Οθωμανοί
του υπέργηρου Γιουσούφ Μπερκόφτσαλη  κατέστρεψαν στο διάβα τους όλη
την Βόρεια Εύβοια από τα Βρυσάκια (δυτικά της Καστέλλας) μέχρι το
Ξηροχώρι (σημερινή Ιστιαία).  Αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Μαυρομάτης
<<....καίοντας τα χωρία, σφάζοντας τους χριστιανούς, σκλαβόνοντες τας
οικογενείας των άπαντας, όπου μέχρι τέλους του έτους 1823 έσπειραν
αλάτι άπασαν την Εύβοια οι Οθωμανοί και ανεχώρησαν>>.

Σύμφωνα με την ίδια πηγή μόνο το χωριό Βλαχιά του δήμου Κηρέως έμεινε
ακυρίευτο από τους Οθωμανούς χάρη στον ηρωισμό δυο Ευβοιωτών
οπλαρχηγών, του  Αθανάση Χοντροβασίλη και του Βασίλη Κόκκαλη. Οι δυο
καπετάνιοι με 400 Ευβοείς απέκρουσαν τους Οθωμανούς και γενίτσαρους
στην θέση Τριαλλά και <<Κακιά Σκάλα>> (δρόμο Πήλι-Βλαχιά). Τούρκικο πόδι
δεν πάτησε στην Βλαχιά. Ο Βασίλης Κόκκαλης έχασε την ζωή του στη μάχη
της <<Κακιάς Σκάλας>>.

Με βάση τα παραπάνω στοιχεία ο kireas.org  κάνει  την παρακάτω πρόταση
στο Δημοτικό Συμβούλιο Κηρέως στα πλαίσια του νόμου 3463/2006.

1) Να φροντίσει ο δήμος Κηρέως για την επαλήθευση της ιστορικής
ακρίβειας και αποτύπωσης των παραπάνω γεγονότων.

Μετά την ακριβή ιστορική αποτύπωση των γεγονότων ο kireas.org
προτείνει στο δημοτικό συμβούλιο:

2) Να καθιερώσει τοπική εορτή για την μνήμη της σφαγής και καταστροφής
του Μαντουδίου και των γειτονικών χωριών καθώς και του ηρωισμού των
δυο προστατών  της Βλαχιάς

3) Να αναγείρει μνημείο σαν φόρο τιμής στους σφαγέντες  και τον
ηρωισμό των μαχόντων

4)  Να ονομάσει δυο δρόμους (ή πλατεία) του δήμου Κηρέως με τα ονόματα
των καπεταναίων Αθανάση Χοντροβασίλη και  Βασίλη Κόκκαλη

λεπτομέρειες στο http://kireas.org/smf/index.php?topic=418.0

Σύλλογος Περιβάλλον και Πολιτσμός του Δήμου Κηρέως -Kireas.org

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η ΙΔΡΥΣΗ ΤΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ Λ. ΑΙΔΗΨΟΥ ΑΠΟ ΤΟ ΕΑΜ ( Η Αιδηψός στα άρματα και στα γράμματα )

  Γιώργος Κ. Σταραντζής Δικηγόρος «Ετούτο το σπίτι (το Πανεπιστήμιο) θα φάει το άλλο (το παλάτι)»  Θ. ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ Το Γυμνάσιο-παράρτημα τότε, Λ. Αιδηψού ιδρύθηκε στα πιο βαριά , στα πιο σκοτεινά χρόνια της Κατοχής το 1944. Η φωτεινή πρωτοβουλία ανήκε στην τοπική οργάνωση του ΕΑΜ Αιδηψού της οποίας γενικός γραμματέας ήταν ο Γιάννης Βασιλάκος . Ένας νέος πλημμυρισμένος από τα ιδανικά του ΕΑΜ για μια Ελλάδα με εθνική ανεξαρτησία. Με δημοκρατικό σύστημα διακυβερνήσεως. Μια Ελλάδα της Ελευθερίας, της κοινωνικής δικαιοσύνης, της δουλειάς, της προόδου και της ανόρθωσης. Μια Ελλάδα που, ως πρώτη προτεραιότητα θα έβαζε την παιδεία και την μόρφωση του λαού μας. Αυτός ήταν ο ιδεολογικός προσανατολισμός του νεαρού , τότε, γραμματέα του ΕΑΜ Αιδηψού, ο οποίος διέθετε και μόρφωση και σύνεση. Συνεπικουρούμενος από το ΕΑΜ Ιστιαίας του οποίου ο γενικός γραμματέας ήταν τότε ο δικηγόρος Κώστας Τσάμης - μου τον γνώρισε εδώ, στην Αθήνα ο φίλος μου γιατρός Σπύρος Περπατάρης - ανέπτυξε κα

Μετασχηματιστές που κάνουν... ΜΠΑΜ!

Η ΔΕΗ χρησιμοποιεί στο δίκτυο της μετασχηματιστές διανομής με πλήρωση ελαίων (λαδιού), γιατί το λάδι έχει διηλεκτρικές και ψυκτικές ιδιότητες. Όταν προκληθεί εσωτερικό βραχυκύκλωμα το λάδι διασπάται σε εύφλεκτα αέρια (μεθάνιο, κτλ) και τότε δημιουργείται υπερπίεση η οποία οδηγεί σε διάρρηξη του δοχείου του μετασχηματιστή, σε ανάφλεξη των αερίων (λόγω της υψηλής θερμοκρασίας στο σημείο του βραχυκυκλώματος και της επαφής του με το οξυγόνο του αέρα) και στη συνέχεια σε έκρηξη. Το σημείο ανάφλεξης του λαδιού είναι 140 βαθμοί Κελσίου. Το λάδι δεσμεύει το νερό, για το λόγο αυτό απαιτείται θέρμανση με παράλληλη δημιουργία κενού και φυγοκέντριση του με μηχανή καθαρισμού για την αφύγρανση του. Κατά τη διαδικασία μείωσης του φορτίου ενός μετασχηματιστή, δηλαδή της συστολής του υγρού πλήρωσης, δημιουργείται συμπύκνωση υδρατμών στο δοχείο διαστολής, τους οποίους φέρνει ο αέρας που εισέρχεται σ'  αυτό μέσω του αφυγραντήρα στους μετασχηματιστές ισχύος ή του αναπνευστικού πώματο

ΚΛΗΜΗΣ ΖΩΚΑΡΗΣ-ΝΕΟ ΑΝΘΟΣ ΤΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗΣ ΣΚΕΨΗΣ-

ΤΟΥ Γ. ΣΤΑΡΑΝΤΖΗ ΔΙΚΗΓΟΡΟΥ Ο Αρχ/της Κλήμης Ζώκαρης -εξ Αιδηψού, «ουκ ασήμου πόλεως πολίτης»-, έχει μία ακατάπαυστη πνευματική δημιουργία και παραγωγή στη θεολογική και φιλοσοφική σκέψη. Το τελευταίο χρονικά έργο του ο «Ωριγένης» είναι ένα σύγγραμμα άρτιο και ολοκληρωμένο μέσα στη θεολογική και φιλοσοφική γραμματεία μας. Αποδεικνύει το εύρος των γνώσεων του πάνω στην Αρχαία Ελληνική σκέψη - Πλάτωνα, Αριστοτέλη, Επίκουρος, Κυνικοί, Στωικοί - αλλά και το βάθος της θεολογικής του παιδείας και το ύψιστο βεληνεκές των ερευνών του και των θεολογικών του μελετών που με τον τίτλο «ΠΑΤΕΡΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ» ανέρχονται σε 10 τόμους! Αν δε σε αυτούς τους τόμους προστεθεί η λάμψη και η γοητεία του προσωπικού του ύφους, συγκροτούν μία ΑΡΙΣΤΗ πραγματεία πάνω σε θεολογικά θέματα και στους Μεγάλους Πατέρες της Εκκλησίας. Μόλις μου έστειλε τον «ΩΡΙΓΕΝΗ» -ήταν καλοκαίρι στην Αιδηψό-τον διάβασα και ένοιωσα μεγάλη πνευματική απόλαυση. Τελώ πράγματι κάτω από τη γοητεία της Νέας αυτής μελέτης του και θ