Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Fwd: Οι Σαρακατσάνοι

ΟΙ ΣΑΡΑΚΑΤΣΑΝΟΙ ...Στη διαδρομή του χρόνου.

Μια πανάρχαια πρωτοελληνική ποιμενική κοινωνία (..φυλή), οι
Σαρακατσιαναίοι, με αρχική κοιτίδα τη κεντρική και νότια οροσειρά της
Πίνδου με επίκεντρο τα Άγραφα διασκορπίστηκαν το 18ο αιώνα σε όλη την
Ελλάδα. Ως νομάδες κτηνοτρόφοι (σκηνίτες) μετακινούνταν διαρκώς, το
καλοκαίρι στα βουνά, στους κάμπους το χειμώνα. Η επικρατέστερη
ετυμολογία του ονόματός τους δηλώνει τον ανυπότακτο χαρακτήρα τους
κατά την περίοδο της Τουρκοκρατίας, από την τουρκική λέξη καρά
(μαυροντυμένος,σκληρός,δυνατός,) η απο το σαράι (κατοικία ,σπίτι) και
την τουρκική μετοχή κατσιάν (=φεύγων ,φυγάς, ανυπότακτος)...

Η γλώσσα τους, ελληνική με στοιχεία της Αρχαιοελληνικής διαλέκτου,
απαλλαγμένη από ξένα στοιχεία, παράλληλα με τη διατήρηση της
αυθεντικότητας των εθίμων, κανόνων συμπεριφοράς και διαβίωσης
αποδεικνύει την πανάρχαια ελληνικότητα τους. Σε αυτά τα στοιχεία
στηρίζεται και η διάκριση τους από τους Βλάχους (Βλαχόφωνους Έλληνες),
που μιλούσαν εκτός από τα ελληνικά και τα Βλάχικα Το μόνο κοινό
στοιχείο,ήταν το κτηνοτροφικό επάγγελμα

Η οικονομική και κοινωνική ζωή των Σαρακατσαναίων ήταν οργανωμένη με
ένα είδος συνεταιρισμού το <<Τσελιγκάτο>>, για την καλύτερη παραγωγική
συνεργασία και διάθεση των κτηνοτροφικών τους προϊόντων. Ο τσέλιγκας
(αρχιποιμένας)-πλούσιος κτηνοτρόφος με πολλά πρόβατα- ήταν ο αρχηγός,
επιφορτισμένος με υποχρεώσεις που αφορούσαν τα οικονομικά αλλά και τα
κοινωνικά προβλήματα του τσελιγκάτου. Η διαβίωσή τους εξασφαλίζονταν
στο <<κονάκι>>, ένα καλύβι φτιαγμένο με σάλωμα. Η Σαρακατσάνικη
οικογένεια ήταν πατριαρχική. Αυστηρή πειθαρχία και άγραφοι,
απαρασάλευτοι νόμοι όριζαν τη συμπεριφορά του κάθε μέλους της...

Η εκπαίδευση τους ήταν στοιχειώδης, λόγω των συνεχών μετακινήσεών
τους. Αλλά η πίστη τους στα θρησκευτικά και λατρευτικά έθιμα καθώς και
στις παραδόσεις ήταν μεγάλη. Η χαρά και η λύπη ήταν συνυφασμένη με ένα
μεγάλο κύκλο εκδηλώσεων και ιεροτελεστιών που τηρούσαν με ευλάβεια. Ο
γάμος ήταν ένα πολυδιάστατο κοινωνικό φαινόμενο με ένα κύκλο πράξεων
και συμβόλων. Τα τραγούδια τους αποτελούν παρακαταθήκη για τους
νεότερους στην προσπάθεια για τη διατήρηση της εθνικής και
πολιτιστικής ταυτότητας του λαού μας. Οι χοροί τους λεβέντικοι, έχουν
την καταγωγή τους στον αρχαίο ελληνικό ρυθμό. Η φλογέρα ήταν το
κατεξοχήν μουσικό όργανο του Σαρακατσάνου τσοπάνη. Τα έργα της λαϊκής
τέχνης είναι εμπνευσμένα από την καθημερινή ζωή τους και έχουν
πρακτική αξία: υπέροχα ξυλόγλυπτα και όμορφα υφαντά. Η χαρακτηριστική
σοβαρότητα των σκούρων χρωμάτων στις φορεσιές, τα υπέροχα χρώματα και
σχέδια στις μικρές ποδιές από χοντρό μάλλινο ύφασμα, ο ολοκέντητος
κόκκινος φλάμπουρας του γάμου με θέματα αυστηρής συμμετρίας ανάμεσα
και γύρω από τις τέσσερις γωνίες του σταυρού είναι μερικά από τα
στοιχεία της Σαρακατσάνικης τέχνης.

Η συμβολή των Σαρακατσαναίων στην επανάσταση του 1821 ήταν
αποφασιστικής σημασίας. Πολλά είναι τα ονόματα Σαρακατσάνων αρματολών
και κλεφτών. Αλλά και κατά το Μακεδονικό Αγώνα η συμμετοχή τους υπήρξε
αμέριστη, επίσης αντιστάθηκαν σε όλους τους κατακτητές...

Από τα μέσα του 20ου αιώνα και μετά οι Σαρακατσιαναίοι άρχισαν να
εγκαταλείπουν τα βουνά, εγκαταστάθηκαν σε πόλεις και χωριά και
ασχολούνται με κάθε είδους επαγγέλματα. Όμως οι αρχές τους και οι
αξίες της ζωής δεν άλλαξαν... Πολιτιστικοί σύλλογοι, λαογραφικά μουσεία,
έντυπο υλικό (βιβλία,εφημερίδες και περιοδικά), συνέδρια και ημερίδες,
το πανελλήνιο αντάμωμα (στο Περτούλι Τρικάλων την τελευταία Κυριακή
του Ιουνίου) και άλλα τοπικά σε διάφορα μέρη της χώρας που αναβιώνουν
σκηνές απο την καθημερινή ζωή των Σ. διατηρούν ζωντανή την εθνική και
πολιτιστική μνήμη των σύγχρονων Σαρακατσάνων,για να αντισταθούν στην
αφομοιωτική και ισοπεδωτική τάση της εποχής μας ...

ΝΙΚΟΣ ΖΥΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

καθηγητής

Πρ. πρόεδρος Πανελλ. Σ. Σαρακατσαναίων

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η ΙΔΡΥΣΗ ΤΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ Λ. ΑΙΔΗΨΟΥ ΑΠΟ ΤΟ ΕΑΜ ( Η Αιδηψός στα άρματα και στα γράμματα )

  Γιώργος Κ. Σταραντζής Δικηγόρος «Ετούτο το σπίτι (το Πανεπιστήμιο) θα φάει το άλλο (το παλάτι)»  Θ. ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ Το Γυμνάσιο-παράρτημα τότε, Λ. Αιδηψού ιδρύθηκε στα πιο βαριά , στα πιο σκοτεινά χρόνια της Κατοχής το 1944. Η φωτεινή πρωτοβουλία ανήκε στην τοπική οργάνωση του ΕΑΜ Αιδηψού της οποίας γενικός γραμματέας ήταν ο Γιάννης Βασιλάκος . Ένας νέος πλημμυρισμένος από τα ιδανικά του ΕΑΜ για μια Ελλάδα με εθνική ανεξαρτησία. Με δημοκρατικό σύστημα διακυβερνήσεως. Μια Ελλάδα της Ελευθερίας, της κοινωνικής δικαιοσύνης, της δουλειάς, της προόδου και της ανόρθωσης. Μια Ελλάδα που, ως πρώτη προτεραιότητα θα έβαζε την παιδεία και την μόρφωση του λαού μας. Αυτός ήταν ο ιδεολογικός προσανατολισμός του νεαρού , τότε, γραμματέα του ΕΑΜ Αιδηψού, ο οποίος διέθετε και μόρφωση και σύνεση. Συνεπικουρούμενος από το ΕΑΜ Ιστιαίας του οποίου ο γενικός γραμματέας ήταν τότε ο δικηγόρος Κώστας Τσάμης - μου τον γνώρισε εδώ, στην Αθήνα ο φίλος μου γιατρός Σπύρος Περπατάρης - ανέπτυξε κα

Μετασχηματιστές που κάνουν... ΜΠΑΜ!

Η ΔΕΗ χρησιμοποιεί στο δίκτυο της μετασχηματιστές διανομής με πλήρωση ελαίων (λαδιού), γιατί το λάδι έχει διηλεκτρικές και ψυκτικές ιδιότητες. Όταν προκληθεί εσωτερικό βραχυκύκλωμα το λάδι διασπάται σε εύφλεκτα αέρια (μεθάνιο, κτλ) και τότε δημιουργείται υπερπίεση η οποία οδηγεί σε διάρρηξη του δοχείου του μετασχηματιστή, σε ανάφλεξη των αερίων (λόγω της υψηλής θερμοκρασίας στο σημείο του βραχυκυκλώματος και της επαφής του με το οξυγόνο του αέρα) και στη συνέχεια σε έκρηξη. Το σημείο ανάφλεξης του λαδιού είναι 140 βαθμοί Κελσίου. Το λάδι δεσμεύει το νερό, για το λόγο αυτό απαιτείται θέρμανση με παράλληλη δημιουργία κενού και φυγοκέντριση του με μηχανή καθαρισμού για την αφύγρανση του. Κατά τη διαδικασία μείωσης του φορτίου ενός μετασχηματιστή, δηλαδή της συστολής του υγρού πλήρωσης, δημιουργείται συμπύκνωση υδρατμών στο δοχείο διαστολής, τους οποίους φέρνει ο αέρας που εισέρχεται σ'  αυτό μέσω του αφυγραντήρα στους μετασχηματιστές ισχύος ή του αναπνευστικού πώματο

ΚΛΗΜΗΣ ΖΩΚΑΡΗΣ-ΝΕΟ ΑΝΘΟΣ ΤΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗΣ ΣΚΕΨΗΣ-

ΤΟΥ Γ. ΣΤΑΡΑΝΤΖΗ ΔΙΚΗΓΟΡΟΥ Ο Αρχ/της Κλήμης Ζώκαρης -εξ Αιδηψού, «ουκ ασήμου πόλεως πολίτης»-, έχει μία ακατάπαυστη πνευματική δημιουργία και παραγωγή στη θεολογική και φιλοσοφική σκέψη. Το τελευταίο χρονικά έργο του ο «Ωριγένης» είναι ένα σύγγραμμα άρτιο και ολοκληρωμένο μέσα στη θεολογική και φιλοσοφική γραμματεία μας. Αποδεικνύει το εύρος των γνώσεων του πάνω στην Αρχαία Ελληνική σκέψη - Πλάτωνα, Αριστοτέλη, Επίκουρος, Κυνικοί, Στωικοί - αλλά και το βάθος της θεολογικής του παιδείας και το ύψιστο βεληνεκές των ερευνών του και των θεολογικών του μελετών που με τον τίτλο «ΠΑΤΕΡΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ» ανέρχονται σε 10 τόμους! Αν δε σε αυτούς τους τόμους προστεθεί η λάμψη και η γοητεία του προσωπικού του ύφους, συγκροτούν μία ΑΡΙΣΤΗ πραγματεία πάνω σε θεολογικά θέματα και στους Μεγάλους Πατέρες της Εκκλησίας. Μόλις μου έστειλε τον «ΩΡΙΓΕΝΗ» -ήταν καλοκαίρι στην Αιδηψό-τον διάβασα και ένοιωσα μεγάλη πνευματική απόλαυση. Τελώ πράγματι κάτω από τη γοητεία της Νέας αυτής μελέτης του και θ