Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΠΕΘΑΝΕ Η ΔΙΑΚΕΚΡΙΜΕΝΗ ΕΛΛΗΝΙΔΑ ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΤΣΙΚΡΙΚΑ



Πέθανε και ετάφη στο χωριό της Αιδηψού όπου και ο οικογενειακός τάφος η Δέσποινα Τσικρικά την 28-02-2011. Η εκδημήσασα ήταν ηλικίας 94 ετών αλλά φαινόμενο βιολογικής αντοχής και δραστηριότητας μέχρι του τέλους της. Υπήρξε επίτιμος δικηγόρος του δικηγορικού συλλόγου Αθηνών και κορυφαίο στέλεχος του φεμινιστικού κινήματος της χώρας, Την συνέδεε προσωπική φιλία με την Μαργαρίτα Παπανδρέου. Το 1964 πρωθυπουργεύοντος του αείμνηστου Γεωργίου Παπανδρέου ήταν Γενική Διευθύντρια του Υπουργείου Δικαιοσύνης. Υπήρξε αγωνίστρια των δημοκρατικών αγώνων και των αγώνων της Αιδηψού για την λύση βασικών προβλημάτων της.
Τον επικήδειο εξεφώνησε ο φίλος της Γεώργιος Σταραντζής διακεκριμένος δικηγόρος και εκλεκτός συνεργάτης μας. Το εκφωνηθέν κείμενο αποδίδει το μέγεθος της προσωπικότητας της γι αυτό και το δημοσιεύουμε αυτούσιο.
--------------------------                              
Εάν ο πόνος και η οδύνη από την βιολογική απώλεια του ανθρώπου είχε ως
κριτήριο όχι συναισθηματικό, όπως είναι η ηλικία του εκδημήσαντος αλλά

αξιολογικό, της προσφοράς δηλαδή και των αγώνων του υπέρ της κοινωνίας τότε
αυτής της κοινωνίας σήμερα πρέπει ο πόνος της να είναι βαρύς και η οδύνη της
βαθύτατη.
Ζωντανή, ευαίσθητη και άγρυπνη συνείδηση δεν επαναπαύτηκε στην απόλαυση των υλικών αγαθών της ζωής και στην εγωιστική διαχείριση ενός άνετου υλικού επιπέδου του βίου που τα είχε εξασφαλίσει. Ένοιωθε την αποστολή και την ολοκλήρωση του ανθρώπου με την εσωτερική καλλιέργεια της προσωπικότητας ώστε να γίνει πλήρης άνθρωπος χρήσιμος και ωφέλιμος όχι μόνο στον εαυτό της αλλά και στο κοινωνικό σύνολο ελιτίστικες αντιλήψεις και προνόμια κοινωνικά και οικονομικά ποτέ δεν την εμπόδισαν να συνοδοιπορήσει με αγωνιστικό φρόνημα σε διεκδικητικούς αγώνες.
Αγάπησε στην ζωή με ανιδιοτέλεια, ιδανικά και αξίες, όταν άλλοι τα. εμπορεύονταν και πλούτιζαν από την εμπορία τους και στο χρηματιστήριο των πνευματικών και ηθικών αξιών ήταν ζάμπλουτη γιατί αυτές οι μετοχές της διαρκώς ήταν σε άνοδο, Δεν υπήρξε τίποτε πιο ωραίο και ευγενές στην ζωή που να αγαπήθηκε και να μην το αγάπησε. Αγάπησε την μόρφωση, την διαρκή καλλιέργεια και αισθανόταν την γοητεία του πνεύματος να την κατακυριεύει. Μελετούσε και ερευνούσε συνεχώς θέλοντας να είναι ενήμερη στα ρεύματα των ιδεών και σε πνευματικούς προβληματισμούς που κατακλύζουν τους χρόνους μας.
Μετείχε συνειδητά με ορθάνοικτα τα μάτια της ψυχής της και του πνεύματος της στα σύγχρονα προβλήματα της ζωής και τις αγωνίες του σύγχρονου ανθρώπου μέσα στην περιδίνηση των καιρών μας που δεν ζητά μόνο ψωμί αλλά και «ένα ζευγάρι μεταχειρισμένα έστω ιδανικά » όπως ζητούσε ο ήρωας του Ίψεν, για να μπορέσει να θερμάνει την άδεια από ιδανικά και αξίες ψυχή του, που κυριολεκτικά λεηλάτησε ο ηθικός μηδενισμός των χρόνων μας!
Υπήρξε ουμανίστρια στην πιο ορθή έκφραση του όρου γιατί ο ανθρωπισμός της δεν υπήρξε απρόσωπος και αφηρημένος αλλά αγκαλιασμένος με την αγάπη του Ιησού στήριζε συνειδήσεις και συμπαραστεκόταν στον αδύναμο και ανυπεράσπιστο συνάνθρωπο της προσφέροντας την βοήθεια και την θαλπωρή μιας ανιδιοτελούς προσφοράς.
Ήταν πολλοί οι άνθρωποι, που διόρισε τότε ως Διευθύντρια του Υπουργείου Δικαιοσύνης και περισσότεροι όσοι βοηθήθηκαν για να κάνουν μεταπτυχιακές σπουδές στο εξωτερικό. Πρόεδροι των ανώτατων δικαστηρίων της χώρας, του Αρείου Πάγου και του Συμβουλίου Επικρατείας τους προώθησε αξιολογικά για να συμπληρώσουν τις μεταπτυχιακές σπουδές τους στην Γερμανία και στην Γαλλία. Οι ευεργετηθέντες της εξέφραζαν την ευγνωμοσύνη τους και εσύ Δέσποινα αισθανόσουν ικανοποίηση γιατί μπόρεσες να βοηθήσεις τους ικανούς να μην αδικηθούν από την πολιτική σκοπιμότητα της εποχής. Όταν επιστρέφοντας ανήλθαν στις κορυφές της Ελληνικής Δικαιοσύνης, εκείνο που έλεγε ο μεγάλος καθηγητής του Συνταγματικού Δικαίου Αλ, Σβώλος : « Να απονέμεται την δικαιοσύνη με υπερηφάνεια και αξιοπρέπεια προς τους ισχυρούς και με κατανόηση και επιείκεια προς τους αδυνάτους », τους το θύμιζες
Ήσουν πάντα δυνατή γιατί ήσουν με το μέρος της αλήθειας και της δικαιοσύνης. Αυτές οι μεγάλες ηθικές αξίες σε έκαναν να μην επαναπαύεσαι στην αστική άνεση και θαλπωρή που την είχες και από την οικογένεια σου, αλλά να σηκώσεις μαζί με τον βασανισμένο λαό μας οδοιπορώντας μαζί του προς την Ανάσταση του Δημοκρατικού Πολιτεύματος, των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και της Κοινωνικής Δικαιοσύνης.
Υπήρξες πάντα προοδευτική υπηρετώντας όμως μια Δημοκρατία με ανθρώπινο πρόσωπο αλλά και μια Ελευθερία συνετή και φρόνιμη. Ήταν περίλυπος η μεγάλη σου ψυχή όταν διαπίστωνες ότι από την Δημοκρατία λείπει το Ανθρώπινο πρόσωπο και από την Ελευθερία η σύνεση και η φρονιμάδα.
Είναι Δέσποινα η μοίρα των εκλεκτών ανθρώπων και των αγωνιστών να φεύγουν πικραμένο», διαπιστώνοντας ότι άλλοι πρόδωσαν αντί χρυσίου τα ιδανικά των κοινών δημοκρατικών και κοινωνικών αγώνων,
Αγάπησες με ασίγαστο πάθος την Αιδηψό, την πατρίδα σου και ήσουν σε όλους τους αγώνες που δώσαμε για την πρόοδο της στην πρώτη γραμμή της μάχης, Δεν υπήρξε αγώνας υψηλός και ωραίος που να μην τον έδωσες. Δεν υπήρξε ιδανικό, αξία και σκοπός στα οποία δεν διακόνησες. Άνθρωποι σαν και εσένα έπρεπε να ζουν χίλια χρόνια όπως έγραψε ο Καζαντζάκης για έναν Άνθρωπο - Ανθρωπότητα. , του Αλέξη Ζορμπά.
Τους αγώνες τους μεγάλους και τους υψηλούς τους αγωνιστικές, την πίστη στα ιδανικά την τήρησες. Στο φεμινιστικό κίνημα της χώρας που μετείχες έδωσες με την παρουσία σου παράδειγμα ποιοτικής αναβαθμίσεως του.
Αγαπητή Δέσποινα και συντρόφισσα κοινών αγώνων, υπήρξες Αξία όχι μόνο της Αιδηψού, υπήρξες Αξία της Πατρίδος.
Δέσποινα σε αποχαιρετώ με οδύνη και σε διαβεβαιώ με τους στίχους του αγαπημένου σου ποιητή « τότε οι νεκροί πεθαίνουνε όταν τους λησμονάνε ».
Δεν θα σε λησμονήσουμε

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η ΙΔΡΥΣΗ ΤΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ Λ. ΑΙΔΗΨΟΥ ΑΠΟ ΤΟ ΕΑΜ ( Η Αιδηψός στα άρματα και στα γράμματα )

  Γιώργος Κ. Σταραντζής Δικηγόρος «Ετούτο το σπίτι (το Πανεπιστήμιο) θα φάει το άλλο (το παλάτι)»  Θ. ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ Το Γυμνάσιο-παράρτημα τότε, Λ. Αιδηψού ιδρύθηκε στα πιο βαριά , στα πιο σκοτεινά χρόνια της Κατοχής το 1944. Η φωτεινή πρωτοβουλία ανήκε στην τοπική οργάνωση του ΕΑΜ Αιδηψού της οποίας γενικός γραμματέας ήταν ο Γιάννης Βασιλάκος . Ένας νέος πλημμυρισμένος από τα ιδανικά του ΕΑΜ για μια Ελλάδα με εθνική ανεξαρτησία. Με δημοκρατικό σύστημα διακυβερνήσεως. Μια Ελλάδα της Ελευθερίας, της κοινωνικής δικαιοσύνης, της δουλειάς, της προόδου και της ανόρθωσης. Μια Ελλάδα που, ως πρώτη προτεραιότητα θα έβαζε την παιδεία και την μόρφωση του λαού μας. Αυτός ήταν ο ιδεολογικός προσανατολισμός του νεαρού , τότε, γραμματέα του ΕΑΜ Αιδηψού, ο οποίος διέθετε και μόρφωση και σύνεση. Συνεπικουρούμενος από το ΕΑΜ Ιστιαίας του οποίου ο γενικός γραμματέας ήταν τότε ο δικηγόρος Κώστας Τσάμης - μου τον γνώρισε εδώ, στην Αθήνα ο φίλος μου γιατρός Σπύρος Περπατάρης - ανέπτυξε κα

Μετασχηματιστές που κάνουν... ΜΠΑΜ!

Η ΔΕΗ χρησιμοποιεί στο δίκτυο της μετασχηματιστές διανομής με πλήρωση ελαίων (λαδιού), γιατί το λάδι έχει διηλεκτρικές και ψυκτικές ιδιότητες. Όταν προκληθεί εσωτερικό βραχυκύκλωμα το λάδι διασπάται σε εύφλεκτα αέρια (μεθάνιο, κτλ) και τότε δημιουργείται υπερπίεση η οποία οδηγεί σε διάρρηξη του δοχείου του μετασχηματιστή, σε ανάφλεξη των αερίων (λόγω της υψηλής θερμοκρασίας στο σημείο του βραχυκυκλώματος και της επαφής του με το οξυγόνο του αέρα) και στη συνέχεια σε έκρηξη. Το σημείο ανάφλεξης του λαδιού είναι 140 βαθμοί Κελσίου. Το λάδι δεσμεύει το νερό, για το λόγο αυτό απαιτείται θέρμανση με παράλληλη δημιουργία κενού και φυγοκέντριση του με μηχανή καθαρισμού για την αφύγρανση του. Κατά τη διαδικασία μείωσης του φορτίου ενός μετασχηματιστή, δηλαδή της συστολής του υγρού πλήρωσης, δημιουργείται συμπύκνωση υδρατμών στο δοχείο διαστολής, τους οποίους φέρνει ο αέρας που εισέρχεται σ'  αυτό μέσω του αφυγραντήρα στους μετασχηματιστές ισχύος ή του αναπνευστικού πώματο

ΚΛΗΜΗΣ ΖΩΚΑΡΗΣ-ΝΕΟ ΑΝΘΟΣ ΤΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗΣ ΣΚΕΨΗΣ-

ΤΟΥ Γ. ΣΤΑΡΑΝΤΖΗ ΔΙΚΗΓΟΡΟΥ Ο Αρχ/της Κλήμης Ζώκαρης -εξ Αιδηψού, «ουκ ασήμου πόλεως πολίτης»-, έχει μία ακατάπαυστη πνευματική δημιουργία και παραγωγή στη θεολογική και φιλοσοφική σκέψη. Το τελευταίο χρονικά έργο του ο «Ωριγένης» είναι ένα σύγγραμμα άρτιο και ολοκληρωμένο μέσα στη θεολογική και φιλοσοφική γραμματεία μας. Αποδεικνύει το εύρος των γνώσεων του πάνω στην Αρχαία Ελληνική σκέψη - Πλάτωνα, Αριστοτέλη, Επίκουρος, Κυνικοί, Στωικοί - αλλά και το βάθος της θεολογικής του παιδείας και το ύψιστο βεληνεκές των ερευνών του και των θεολογικών του μελετών που με τον τίτλο «ΠΑΤΕΡΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ» ανέρχονται σε 10 τόμους! Αν δε σε αυτούς τους τόμους προστεθεί η λάμψη και η γοητεία του προσωπικού του ύφους, συγκροτούν μία ΑΡΙΣΤΗ πραγματεία πάνω σε θεολογικά θέματα και στους Μεγάλους Πατέρες της Εκκλησίας. Μόλις μου έστειλε τον «ΩΡΙΓΕΝΗ» -ήταν καλοκαίρι στην Αιδηψό-τον διάβασα και ένοιωσα μεγάλη πνευματική απόλαυση. Τελώ πράγματι κάτω από τη γοητεία της Νέας αυτής μελέτης του και θ