Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

«Περί διαδικτύου ο λόγος: Μια εναλλακτική προσέγγιση»

Αποστολόπουλος Νίκος

Το διαδίκτυο ως παγκόσμιος τόπος πληροφόρησης, γνώσης, συνύπαρξης διαφορετικών αντιλήψεων, πολιτισμών και εμπορικών συναλλαγών, αποτελεί ένα τεχνολογικό εργαλείο ευρέως διαδεδομένο, αρκετά δημοφιλές και με τεράστιες δυνατότητες.
 Η φυσιογνωμία του και η ταχύτητα με την οποία κάποιος μπορεί να αναζητήσει μία πληροφορία, να επικοινωνήσει, να αναρτήσει ένα άρθρο και να εκτελέσει μια αγορά, το καθιστούν οιονεί θαύμα της σύγχρονης κοινωνίας.

Επιχειρώντας μια πιο φιλοσοφική και ενδελεχή προσέγγιση σε ορισμένες πτυχές του διαδικτύου, θα μπορούσαμε να κάνουμε λόγο για ένα τεχνολογικό μέσο όπου κάποιος μπορεί να δημιουργήσει, να ισοπεδώσει ή και να μηδενίσει οτιδήποτε και οποιονδήποτε. Μολονότι η νομοθεσία που ρυθμίζει τη λειτουργία του διαδικτύου έχει κάνει σημαντικά βήματα προόδου τα τελευταία έτη, ωστόσο η ποσότητα των πληροφοριών και ο όγκος των ιστοσελίδων συνεχίζουν να μην το καθιστούν απολύτως νομικά ελέγξιμο. Η δημοκρατικότητα που διαπερνά τη λογική του διαδικτύου και η δυνατότητα που παρέχει σε όλους τους χρήστες να δημοσιεύουν αμφιβόλου αξιοπιστίας πληροφορίες, να διατυπώνουν ανώνυμες πολλές φορές κρίσεις και απόψεις όπως και να επικοινωνούν με αγνώστους από όλον τον πλανήτη, αποτελούν ζητήματα προς διερεύνηση.
Το διαδίκτυο, χαρακτηριστικό παράδειγμα του μετανεωτερισμού, με την αχανή έκταση των ιστοσελίδων του, τις υπερσυνδέσεις μεταξύ των πληροφοριών, που συχνά καταλύουν και ισοπεδώνουν τις μεστές νοήματος διαφορές των πραγμάτων, και τη δυνατότητα που παρέχει για διατύπωση ανερμάτιστων απόψεων από κάθε ενδιαφερόμενο, θα μπορούσαμε να ισχυριστούμε πως συχνά λειτουργεί ως υψηλής τεχνολογίας σύνθεση των χειρότερων γνωρισμάτων της εφημερίδας και του καφενείου.
Στο χώρο του διαδικτύου, τίποτα δεν είναι τετριμμένο ώστε να μην συμπεριληφθεί σ’ αυτό και τίποτα τόσο σπουδαίο ώστε να αξιώνει την πρωτοκαθεδρία. Η συνύπαρξη ανάμεσα στο σημαντικό και το ασήμαντο, χωρίς μερικές φορές να διαχωρίζονται μεταξύ τους, αποτελεί ένα από τα στοιχεία που προσδίδει αυτόν τον μηδενιστικό και ισοπεδωτικό χαρακτήρα στο διαδίκτυο. Ένα επιστημονικό άρθρο, μια μελέτη ή η περιήγηση σε ένα εικονικό μουσείο μπορεί να συνυπάρξει πλάι - πλάι με τη δυνατότητα να αποκτήσει κάποιος τη δική του εικονική φάρμα ή να αγοράσει ένα ζευγάρι μεταχειρισμένα παπούτσια.
Το πιο ελκυστικό όμως και συνάμα επικίνδυνο στον κυβερνοχώρο είναι ότι ο καθένας μπορεί να θεωρεί τα πράγματα υπό τη οπτική γωνία του Θεού. Όλα εξαρτώνται από τις διαθέσεις και τη βούληση του χρήστη απέχοντας μόλις ένα ‘’κλικ’’. Η ευκολία αυτή στην πρόσβαση και η δύναμη των πολλαπλών επιλογών που παρέχει το διαδίκτυο, δημιουργούν αυτή την έλλειψη της αίσθησης του τι είναι εν τέλει σημαντικό. Το κοινότυπο και το σπουδαίο, το ενδιαφέρον και το ανούσιο, το ποιοτικό και το μη ποιοτικό συνυπάρχουν φύρδην μίγδην  διαμορφώνοντας αυτό που o Fredric Jameson περιγράφει ως «αβαθές» θέλοντας να προσδιορίσει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του μεταμοντερνισμού.
Ένα άλλο χαρακτηριστικό του διαδικτύου που αξίζει να επισημάνουμε έχει να κάνει με τη δυνατότητα που παρέχει στους περιηγητές του να υποδύονται πολλά και διαφορετικά «εγώ», δηλαδή πολλούς και διαφορετικούς τύπους – χαρακτήρες ανθρώπου. Στα εικονικά στέκια (chat rooms) καθώς και σε πολλά γνωστά κανάλια κοινωνικής δικτύωσης, οι χρήστες έχουν την ευχέρεια να το πράξουν ικανοποιώντας πολλές φορές την επιθυμία τους να προσποιηθούν ή να παρουσιάσουν αυτό που θα ήθελαν να είναι εκμεταλλευόμενοι συχνά την ανωνυμία και την υποκειμενικότητα που τους παρέχει αυτό το τεχνολογικό επίτευγμα. Το γεγονός ότι δεν υπάρχουν συνέπειες για μια τέτοιου είδους επιλογή, δημιουργεί στους χρήστες αυτή την απελευθέρωση στο πράττειν, το λέγειν ακόμα και το φαίνεσθαι (το τι φωτογραφία θα επιλέξει κάποιος για να παρουσιάσει τον εαυτό του στο ίντερνετ, επαφίεται καθαρά στον ίδιο). Αυτά τα νέα και πολλές φορές συναρπαστικά για αρκετούς «εγώ», οδηγούν στο να σκεφθούν οι χρήστες του διαδικτύου τον εαυτό τους ως ρευστό, αποκεντρωμένο, πολυσχιδή, πολυδιάστατο και διαρκώς εν τω γίγνεσθαι. Θα μπορούσε κανείς λοιπόν να υποστηρίξει σε σχέση με το εν λόγω θέμα πως το διαδίκτυο έχει καταστεί ένα σημαντικό κοινωνικό εργαστήριο για πειραματισμούς με τις συγκροτήσεις και ανασυγκροτήσεις πολλαπλών ταυτοτήτων του «εγώ». 
Καταλήγοντας στο άρθρο μας με μια διαπίστωση, θα λέγαμε ότι το internet τείνει να εξελιχθεί (αν δεν έχει εξελιχθεί ήδη) σε μια γιγάντια νοόσφαιρα, δηλαδή σε ένα παγκόσμιο και γιγάντιο νοητικό δίκτυο που θα περιβάλλει τη Γη ελέγχοντας τις πλουτοπαραγωγικές πηγές του πλανήτη. Σε αυτή τη νοόσφαιρα, η σωματική εντοπιότητα θα αντικατασταθεί πλήρως από την ασφαλή και αποστασιοποιημένη πανταχού παρούσα ενατένιση. Συγχρόνως, οι πάντες θα μπορούν πλέον να απολαμβάνουν τη μαγεία των τεχνολογικών δυνατοτήτων θέτοντας στο επίκεντρο της ζωής τους την απόλαυση που τους παρέχει αφειδώς η αισθητική σφαίρα του διαδικτύου.


Αποστολόπουλος Νίκος
Υποψήφιος διδάκτορας Παν/μίου Αιγαίου
MSc ‘’Εκπαίδευση με χρήση νέων Τεχνολογιών’’ Παν/μίου Αιγαίου
Εκπαιδευτικός Α’/βάθμιας εκπαίδευσης στο Δ.Σ. Λίμνης

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η ΙΔΡΥΣΗ ΤΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ Λ. ΑΙΔΗΨΟΥ ΑΠΟ ΤΟ ΕΑΜ ( Η Αιδηψός στα άρματα και στα γράμματα )

  Γιώργος Κ. Σταραντζής Δικηγόρος «Ετούτο το σπίτι (το Πανεπιστήμιο) θα φάει το άλλο (το παλάτι)»  Θ. ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ Το Γυμνάσιο-παράρτημα τότε, Λ. Αιδηψού ιδρύθηκε στα πιο βαριά , στα πιο σκοτεινά χρόνια της Κατοχής το 1944. Η φωτεινή πρωτοβουλία ανήκε στην τοπική οργάνωση του ΕΑΜ Αιδηψού της οποίας γενικός γραμματέας ήταν ο Γιάννης Βασιλάκος . Ένας νέος πλημμυρισμένος από τα ιδανικά του ΕΑΜ για μια Ελλάδα με εθνική ανεξαρτησία. Με δημοκρατικό σύστημα διακυβερνήσεως. Μια Ελλάδα της Ελευθερίας, της κοινωνικής δικαιοσύνης, της δουλειάς, της προόδου και της ανόρθωσης. Μια Ελλάδα που, ως πρώτη προτεραιότητα θα έβαζε την παιδεία και την μόρφωση του λαού μας. Αυτός ήταν ο ιδεολογικός προσανατολισμός του νεαρού , τότε, γραμματέα του ΕΑΜ Αιδηψού, ο οποίος διέθετε και μόρφωση και σύνεση. Συνεπικουρούμενος από το ΕΑΜ Ιστιαίας του οποίου ο γενικός γραμματέας ήταν τότε ο δικηγόρος Κώστας Τσάμης - μου τον γνώρισε εδώ, στην Αθήνα ο φίλος μου γιατρός Σπύρος Περπατάρης - ανέπτυξε κα

Μετασχηματιστές που κάνουν... ΜΠΑΜ!

Η ΔΕΗ χρησιμοποιεί στο δίκτυο της μετασχηματιστές διανομής με πλήρωση ελαίων (λαδιού), γιατί το λάδι έχει διηλεκτρικές και ψυκτικές ιδιότητες. Όταν προκληθεί εσωτερικό βραχυκύκλωμα το λάδι διασπάται σε εύφλεκτα αέρια (μεθάνιο, κτλ) και τότε δημιουργείται υπερπίεση η οποία οδηγεί σε διάρρηξη του δοχείου του μετασχηματιστή, σε ανάφλεξη των αερίων (λόγω της υψηλής θερμοκρασίας στο σημείο του βραχυκυκλώματος και της επαφής του με το οξυγόνο του αέρα) και στη συνέχεια σε έκρηξη. Το σημείο ανάφλεξης του λαδιού είναι 140 βαθμοί Κελσίου. Το λάδι δεσμεύει το νερό, για το λόγο αυτό απαιτείται θέρμανση με παράλληλη δημιουργία κενού και φυγοκέντριση του με μηχανή καθαρισμού για την αφύγρανση του. Κατά τη διαδικασία μείωσης του φορτίου ενός μετασχηματιστή, δηλαδή της συστολής του υγρού πλήρωσης, δημιουργείται συμπύκνωση υδρατμών στο δοχείο διαστολής, τους οποίους φέρνει ο αέρας που εισέρχεται σ'  αυτό μέσω του αφυγραντήρα στους μετασχηματιστές ισχύος ή του αναπνευστικού πώματο

ΚΛΗΜΗΣ ΖΩΚΑΡΗΣ-ΝΕΟ ΑΝΘΟΣ ΤΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗΣ ΣΚΕΨΗΣ-

ΤΟΥ Γ. ΣΤΑΡΑΝΤΖΗ ΔΙΚΗΓΟΡΟΥ Ο Αρχ/της Κλήμης Ζώκαρης -εξ Αιδηψού, «ουκ ασήμου πόλεως πολίτης»-, έχει μία ακατάπαυστη πνευματική δημιουργία και παραγωγή στη θεολογική και φιλοσοφική σκέψη. Το τελευταίο χρονικά έργο του ο «Ωριγένης» είναι ένα σύγγραμμα άρτιο και ολοκληρωμένο μέσα στη θεολογική και φιλοσοφική γραμματεία μας. Αποδεικνύει το εύρος των γνώσεων του πάνω στην Αρχαία Ελληνική σκέψη - Πλάτωνα, Αριστοτέλη, Επίκουρος, Κυνικοί, Στωικοί - αλλά και το βάθος της θεολογικής του παιδείας και το ύψιστο βεληνεκές των ερευνών του και των θεολογικών του μελετών που με τον τίτλο «ΠΑΤΕΡΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ» ανέρχονται σε 10 τόμους! Αν δε σε αυτούς τους τόμους προστεθεί η λάμψη και η γοητεία του προσωπικού του ύφους, συγκροτούν μία ΑΡΙΣΤΗ πραγματεία πάνω σε θεολογικά θέματα και στους Μεγάλους Πατέρες της Εκκλησίας. Μόλις μου έστειλε τον «ΩΡΙΓΕΝΗ» -ήταν καλοκαίρι στην Αιδηψό-τον διάβασα και ένοιωσα μεγάλη πνευματική απόλαυση. Τελώ πράγματι κάτω από τη γοητεία της Νέας αυτής μελέτης του και θ