Προκλητική ρύθμιση για τη Μηχανότρατα,
η τελευταία πράξη του Υπ. Θαλάσσιων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας
Θλιβερή απογοήτευση προκάλεσε η πολύ-αναμενόμενη Υπουργική Απόφαση
(ΦΕΚ Β΄776/6-5-2011) για την ελάχιστη απόσταση από την ακτή για το
αλιευτικό εργαλείο της Τράτας Βυθού (Μηχανότρατας), καθώς η λίστα των
περιοχών που εξαιρούνται καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος της επικράτειας.
Η απόφαση, που αποτέλεσε μια από τις τελευταίες πράξεις του υπουργείου
Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας πριν καταργηθεί στον πρόσφατο
ανασχηματισμό, αντικαθιστά την προκλητική και παράνομη Υπουργική
Απόφαση Κοντού (από την εποχή της Νέας Δημοκρατίας) που θέσπιζε ως
ελάχιστη απόσταση από την ακτή για τη μηχανότρατα το 1ν.μ. αντί του
1,5 ν.μ. που επιβάλλει ως ελάχιστο η ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Με απλά λόγια, στο μεγαλύτερο μέρος της επικράτειας, και χωρίς
επιστημονικά στοιχεία που να τεκμηριώνουν την ανάγκη πρόβλεψης των
παρεκκλίσεων, οι Μηχανότρατες μπορούν να συνεχίσουν να λειτουργούν σε
απόσταση 1ν.μ. από τις ακτές!! Σχετική ερώτηση στο ευρωκοινοβούλιο
έχει καταθέσει ο ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων Μ. Τρεμόπουλος,
ενώ το θέμα έχει τεθεί και σε συνάντηση των Οικολόγων Πράσινων με την
Επίτροπο Αλιείας κ. Δαμανάκη
http://www.ecogreens-gr.org/cms/index.php?option=com_content&view=article&id=2264:2011-06-21-13-31-19&catid=3:environment&Itemid=4.
Η αναθεώρηση της Υπουργικής Απόφασης προέκυψε υπό την πίεση των
Υπηρεσιών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που είχε αποστείλει σχετικές
επιστολές προς τις ελληνικές αρχές, επισημαίνοντας την καταστρατήγηση
της κοινοτικής νομοθεσίας και καταλήγοντας στην τελική προειδοποιητική
επιστολή στις αρχές του έτους. Σε περίπτωση που αμφισβητηθεί το
σύννομο της παραπάνω ρύθμισης η Κομισιόν θα κινήσει τη διαδικασία
παράβασης, που προβλέπει παραπομπή της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό
Δικαστήριο και επιβολή χρηματικών προστίμων.
Οι Οικολόγοι Πράσινοι ζητούν άμεση αποκατάσταση της νομιμότητας, με
νέα υπουργική απόφαση. Η συγκυρία επιβάλλει άμεση ενεργοποίηση της
πολιτικής ηγεσίας και εξάλειψη των μέχρι τώρα μικροπολιτικών πρακτικών
«εξυπηρετήσεων», που εγκλώβισαν τον αλιευτικό τομέα, επιδείνωσαν τα
θαλάσσια οικοσυστήματα και επιβάρυναν τη χώρα μας με συνεχή επιβολή
προστίμων. Ο Μεσογειακός Κανονισμός για την Αλιεία, χωρίς να αποτελεί
πανάκεια, προσφέρει, στα κατάλληλα χέρια, κάποια εργαλεία για την
αναστροφή των καταστρεπτικών επιπτώσεων από την αλιεία στο θαλάσσιο
οικοσύστημα και την επαναφορά των αλιευτικών αποθεμάτων σε υγιή
επίπεδα τόσο προς όφελος του περιβάλλοντος όσο και προς όφελος των
ψαράδων και των τοπικών κοινωνιών.
Από τα εργαλεία αυτά, με χαρακτηριστική έλλειψη οράματος, επιλέγονται
μονίμως από την πολιτική ηγεσία «κουτοπόνηρα» μέτρα και ρυθμίσεις που
αγνοούν την ουσία και επιδεινώνουν την υφιστάμενη δύσκολη κατάσταση.
Αντίθετα αγνοείται παντελώς η δυνατότητα θέσπισης δικτύου θαλάσσιων
προστατευόμενων περιοχών με τριπλό στόχο: φυσική αναπαραγωγή των
θαλάσσιων ειδών και φυσικός επανεμπλουτισμός της θάλασσας, προστασία
της θάλασσας και συμπληρωματικά εισοδήματα για τους παράκτιους
ψαράδες και τις τοπικές κοινωνίες
η τελευταία πράξη του Υπ. Θαλάσσιων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας
Θλιβερή απογοήτευση προκάλεσε η πολύ-αναμενόμενη Υπουργική Απόφαση
(ΦΕΚ Β΄776/6-5-2011) για την ελάχιστη απόσταση από την ακτή για το
αλιευτικό εργαλείο της Τράτας Βυθού (Μηχανότρατας), καθώς η λίστα των
περιοχών που εξαιρούνται καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος της επικράτειας.
Η απόφαση, που αποτέλεσε μια από τις τελευταίες πράξεις του υπουργείου
Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας πριν καταργηθεί στον πρόσφατο
ανασχηματισμό, αντικαθιστά την προκλητική και παράνομη Υπουργική
Απόφαση Κοντού (από την εποχή της Νέας Δημοκρατίας) που θέσπιζε ως
ελάχιστη απόσταση από την ακτή για τη μηχανότρατα το 1ν.μ. αντί του
1,5 ν.μ. που επιβάλλει ως ελάχιστο η ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Με απλά λόγια, στο μεγαλύτερο μέρος της επικράτειας, και χωρίς
επιστημονικά στοιχεία που να τεκμηριώνουν την ανάγκη πρόβλεψης των
παρεκκλίσεων, οι Μηχανότρατες μπορούν να συνεχίσουν να λειτουργούν σε
απόσταση 1ν.μ. από τις ακτές!! Σχετική ερώτηση στο ευρωκοινοβούλιο
έχει καταθέσει ο ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων Μ. Τρεμόπουλος,
ενώ το θέμα έχει τεθεί και σε συνάντηση των Οικολόγων Πράσινων με την
Επίτροπο Αλιείας κ. Δαμανάκη
http://www.ecogreens-gr.org/cms/index.php?option=com_content&view=article&id=2264:2011-06-21-13-31-19&catid=3:environment&Itemid=4.
Η αναθεώρηση της Υπουργικής Απόφασης προέκυψε υπό την πίεση των
Υπηρεσιών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που είχε αποστείλει σχετικές
επιστολές προς τις ελληνικές αρχές, επισημαίνοντας την καταστρατήγηση
της κοινοτικής νομοθεσίας και καταλήγοντας στην τελική προειδοποιητική
επιστολή στις αρχές του έτους. Σε περίπτωση που αμφισβητηθεί το
σύννομο της παραπάνω ρύθμισης η Κομισιόν θα κινήσει τη διαδικασία
παράβασης, που προβλέπει παραπομπή της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό
Δικαστήριο και επιβολή χρηματικών προστίμων.
Οι Οικολόγοι Πράσινοι ζητούν άμεση αποκατάσταση της νομιμότητας, με
νέα υπουργική απόφαση. Η συγκυρία επιβάλλει άμεση ενεργοποίηση της
πολιτικής ηγεσίας και εξάλειψη των μέχρι τώρα μικροπολιτικών πρακτικών
«εξυπηρετήσεων», που εγκλώβισαν τον αλιευτικό τομέα, επιδείνωσαν τα
θαλάσσια οικοσυστήματα και επιβάρυναν τη χώρα μας με συνεχή επιβολή
προστίμων. Ο Μεσογειακός Κανονισμός για την Αλιεία, χωρίς να αποτελεί
πανάκεια, προσφέρει, στα κατάλληλα χέρια, κάποια εργαλεία για την
αναστροφή των καταστρεπτικών επιπτώσεων από την αλιεία στο θαλάσσιο
οικοσύστημα και την επαναφορά των αλιευτικών αποθεμάτων σε υγιή
επίπεδα τόσο προς όφελος του περιβάλλοντος όσο και προς όφελος των
ψαράδων και των τοπικών κοινωνιών.
Από τα εργαλεία αυτά, με χαρακτηριστική έλλειψη οράματος, επιλέγονται
μονίμως από την πολιτική ηγεσία «κουτοπόνηρα» μέτρα και ρυθμίσεις που
αγνοούν την ουσία και επιδεινώνουν την υφιστάμενη δύσκολη κατάσταση.
Αντίθετα αγνοείται παντελώς η δυνατότητα θέσπισης δικτύου θαλάσσιων
προστατευόμενων περιοχών με τριπλό στόχο: φυσική αναπαραγωγή των
θαλάσσιων ειδών και φυσικός επανεμπλουτισμός της θάλασσας, προστασία
της θάλασσας και συμπληρωματικά εισοδήματα για τους παράκτιους
ψαράδες και τις τοπικές κοινωνίες